• SAF/

Viktiga framsteg under EU-toppmötet men handlingskraften otillräcklig

Viktiga framsteg under EU-toppmötet men handlingskraften otillräcklig - Näringslivet har haft stora förväntningar på Stockholmstoppmötet. Det var hög tid för retorik att följas av handling. Vi kan nu konstatera att viktiga framsteg har gjorts men att handlingskraften har varit otillräcklig för att hålla den tidtabell som utstakades i Lissabon. Det säger Göran Tunhammar, föreslagen VD i Svenskt Näringsliv. - Det svenska ordförandeskapet har på ett berömvärt sätt haft som ambition att toppmötet skulle leverera beslut om konkreta åtgärder. Ordförandeskapen i Sverige och Belgien måste nu öka sina ansträngningar inför Göteborg och under andra halvåret om målsättningen skall uppfyllas. Stockholmstoppmötets främsta uppgift har varit att stämma av framstegen i det ambitiösa arbetsprogram som EU-toppmötet i Lissabon antog för ett år sedan. Svenskt och europeiskt näringsliv har välkomnat det strategiska målet att innan år 2010 göra EU till den mest konkurrenskraftiga och dynamiska kunskapsbaserade ekonomin i världen. - Därför välkomnar svenskt näringsliv som en viktig framgång att stats- och regeringscheferna i Stockholm ställt sig bakom Lamfalussy-rapportens förslag att införa en mer flexibel och snabbare lagstiftningsprocess på det finansiella området. Härmed förbättras förutsättningarna för att EU:s finansiella handlingsplan skall kunna genomföras i tid. - Som viktiga framsteg räknar vi att Lissabonprocessen nu omfattar demografiska aspekter, bioteknik och hållbar utveckling samt att ansökarländerna införlivas i processen. Den politiska viljan att förverkliga e-europa, minska snedvridande statsstöd, att anta postdirektivet och att inleda en ny WTO-runda är god och det gäller nu att leverera. Jag välkomnar särskilt att frågor rörande de äldres möjligheter att förvärvsarbeta och pensionsvillkoren i samhällen med åldrande befolkningar nu ägnas särskild uppmärksamhet. - Svenskt näringsliv beklagar att reformviljan avseende avregleringar av energimarknaderna inte räckt till. Ännu än gång har ett toppmöte misslyckats att enas om en deadline för avreglering av el- och gasmarknaderna. Jag konstaterar med beklagande, säger Göran Tunhammar, att ett av EGs grundarländer nu förhindrar fördjupad ekonomisk integration i Europa och försvårar för EU att uppnå de mål som fastställdes i Lissabon. Ytterligare information: Jan Herin, SAF, tfn 070-593 52 61 eller Per-Magnus Wijkman, Industriförbundet, tfn 070-594 65 75. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/03/24/20010324BIT00010/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/03/24/20010324BIT00010/bit0001.pdf