Young entrepreneurs - Europe's challenge for tomorrow

Report this content

Young entrepreneurs - Europe's challenge for tomorrow Europeisk konferens den 22 mars 2001 i Stockholm. Det har gått ett år sedan Europeiska rådet i Lissabon satte upp som mål att göra Europa till världens mest konkurrenskraftiga, dynamiska och kunskapsbaserade ekonomi. Vid toppmötet i Stockholm i mars 2001 kommer den första avstämningen att äga rum. Den 22 mars, i anslutning till EU-toppmötet i Stockholm, arrangerar Svenska Arbetsgivareföreningen tillsammans med Industriförbundet en europeisk konferens om ungt entreprenörskap, Young Entrepreneurs - Europe's challenge for tomorrow. Avsikten är att visa entreprenörskapets betydelse för att uppnå och försäkra ett konkurrenskraftigt Europa. Konferensen fokuserar på ungdomars företagsamhet och söker skapa en arena för erfarenhetsutbyte mellan Europas arbetsgivare samt andra svenska och europeiska intressenter. Under konferensen kommer även resultatet från en ny benchmarkstudie om ungt entreprenörskap att presenteras. I denna har tio europeiska länders arbetsgivareorganisationer deltagit (dessa länder är; Danmark, England, Finland, Frankrike, Holland, Irland, Spanien, Sverige, Tyskland och Österrike). Vidare kommer goda exemplen på entreprenörskap bland ungdomar att lyftas fram. Med hjälp av konkreta exempel på hur näringslivet och skolan kan bidra till positiva resultat inom detta område är avsikten att stimulera till att företagandet och entreprenörskapet får en starkare ställning i samhället. Detta skall vidare leda till närmare kontakter mellan utbildningsväsendet och näringslivet både i Sverige och på europeisk nivå. Läs mer om programmet på följande sida: [REMOVED GRAPHICS] Program Datum: 21 mars - 22 mars Plats: SAFs hörsal, Blasieholmsgatan 5, Stockholm 21 mars 19.00 Välkomstmottagning på Vasa Museet med George Jacobs, ordförande i UNICE (Europeiska Arbetsgivareorganisationen) och representanter från ett antal europeiska arbetsgivareorganisationer bl a: Ernest Antoine Seillière, ordförande i MEDEF, Gui de Vaucleroy, ordförande i FEB, Antonio D' Amato, ordförande i Confindustria, Jacques Schraven, ordförande i VNO-NCW, Dieter Hundt, ordförande i BDA och Peter Mitterbauer, ordförande i VÖI. 22 mars 08.15 - 09.00 Registrering och kaffe. 09.00 - 10.30 Konferensen inleds av Sören Gyll, ordförande i Svenskt Näringsliv, tillsammans med andra representanter från UNICE och den Europeiska Kommissionen. Snilleblixtarna, ungdomar, mellan sex och elva år, presenterar sina egna uppfinningar. 10.30 - 10.50 Kaffe. 10.50 - 12.30 Resultatet från en ny benchmarkstudie om ungt entreprenörskap presenteras. Jacques Schraven, ordförande i holländska arbetsgivareföreningen VNO-NCW, kommenterar rapporten. 12.30 - 14.30 Besök på Ung Företagsamhets regionala mässa, som äger rum på Grand Hotel. Lunch och juryarbete med konferensdeltagarna. 14.30 - 15.30 Good Practice. Goda exempel på entreprenörskap i skolan kommer att illustreras genom ett antal konkreta exempel från England, Finland, Holland och Sverige. 15.30 - 16.00 Kaffe 16.00 - 18.00 Workshop - Ung Företagsamhet. Interaktiv debatt baserad på fyra unga entreprenörer, från olika europeiska länder, och deras presentationer av sina företag, karriärer och framgångsfaktorer. 18.45 Avslutningsbuffé i Stadshuset, Gyllene salen. Välkommen! För mer information samt anmälan om deltagande kontakta: Andrea Prander, mediaansvarig, SAF E-post: andrea.prander@saf.se Tel: +0708 80 69 01, Fax: 08 32 82 22, ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/03/15/20010315BIT00320/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/03/15/20010315BIT00320/bit0001.pdf