• Safe at Sea/

Avsiktsförklaring för framtida leveranser av elektriska, utsläppsfria och tysta räddningsbåtar

Safe at Sea och Svenska Sjöräddningssällskapet (SSRS) har skrivit en gemensam avsiktsförklaring, Letter of Intent, för att påbörja omställningen med elektrifiering av deras RescueRunner-flotta.

Avsiktsförklaringen är ett viktigt steg mot framtida utsläppsfria räddningsinsatser och den påvisar den gemensamma ambitionen att påbörja arbetet för leveranser av det elektriska båtsystemet ElEcoRunner. SSRS har en tydlig och uttalad strategi för att minska sin miljöpåverkan, och implementeringen av RescueRunners med elektrisk och emissionsfri drivlina, ElEcoRunners, kommer att bidra till deras miljömål och strategi.

Safe at Sea och SSRS har samarbetat i utvecklingen av ElEcoRunner-konceptet sedan projektet startade 2019. Utvecklingen av ElEcoRunner var ett gemensamt initiativ, för att visa hur man gör Search and Rescue och andra viktiga aktiviteter på vatten fossilfria, och för att möta den stora efterfrågan på små utsläppsfria räddningsbåtar. SSRS som utvecklade RescueRunner 2003 var pionjärer inom utvecklingen av lätta och flexibla räddningsbåtar, och de fortsätter att ligga i framkant genom sitt engagemang i ElEcoRunner-projektet och köpet av den allra första ElEcoRunnern, som levererades i oktober 2022.

"Detta är en mycket tydlig signal från en av världens mest välrenomerade sjöräddningsorganisationer. Avsiktsförklaringen kommer att hjälpa oss i planeringen och förberedelserna av framtida leveranser av ElEcoRunners." säger Henrik Hartman, VD på Safe at Sea AB (publ).