BOKSLUTSKOMMUNIKÉ FÖR RÄKENSKAPSÅRET 2021

Jämförelser i rapporten har, om inte annat anges, skett med helårsbokslutet perioden 1 januari – 31 december för verksamhetsåret 2020. Safe at Sea AB:s räkenskapsår är kalenderår (jan-dec).

Koncern - Perioden oktober-december 2021

• relsens intäkter för perioden uppgick till 2 918 tkr (4 619 tkr)
  • Rörelseresultatet uppgick till -1 407 tkr (711 tkr)
  • Resultat per aktie uppgick till -0,075 kr (0,075 kr)
  • Bruttovinstmarginalen uppgick till 28,8% (52,3%)
  • Soliditeten uppgick till 59,0% (45,7%)
  • Kassalikviditeten uppgick till 169,3% (109,1%)

Moderbolag - Perioden oktober-december 2021

• relsens intäkter för perioden uppgick till 2 918 tkr (4 619 tkr)
  • Rörelseresultatet uppgick till -1 249 tkr (712 tkr)
  • Resultat per aktie uppgick till -0,080 kr (0,075 kr)
  • Bruttovinstmarginalen uppgick 28,8% (52,3%)
  • Soliditeten uppgick till 59,1% (45,8%)
  • Kassalikviditeten uppgick till 168,5% (108,0%)

Koncern - Räkenskapsåret 2021-01-01 till 2021-12-31

• relsens intäkter för perioden uppgick till 11 845 tkr (11 315 tkr)
  • Rörelseresultatet uppgick till -3 135 tkr (-520 tkr)
  • Resultat per aktie uppgick till -0,166 kr (-0,059 kr)
  • Bruttovinstmarginalen uppgick till 38,0% (51,1%)
  • Soliditeten uppgick till 59,0% (45,7%)
  • Kassalikviditeten uppgick till 169,0% (109,1%)

Moderbolag - Räkenskapsåret 2021-01-01 till 2021-12-31

• relsens intäkter för perioden uppgick till 11 832 tkr (11 315 tkr)
  • Rörelseresultatet uppgick till -2 874 tkr (-519 tkr)
  • Resultat per aktie uppgick -0,166 kr (-0,059 kr)
  • Bruttovinstmarginalen uppgick till 37,9% (51,1%)
  • Soliditeten uppgick till 59,1% (45,8%)
  • Kassalikviditeten uppgick till 168,5% (108,0%)

VD:s kommentar

Bokslutskommunikén för 2021 blir min första publika rapport som tillförordnad VD sendan 1 januari 2022, för Safe at Sea AB. Fokus för bolaget 2022 är att leverera enligt den agenda vi presenterade i samband med företrädesemissionen som genomfördes under hösten 2021. Vi har en organisation med hög kompetens och engagemang. Mitt fokus är att utveckla och effektivisera bolagets processer för att med kvalitet kunna öka försäljnings- och produktionsvolymerna.

Under 2021 sålde vi 34 st båtsystem (29 st), vilket är försäljningsrekord och en tydlig positiv trend jämfört med både 2019 och 2020. Vår viktigaste framgångsfaktor är högkvalitativa produkter som fyller ett behov på vår marknad och ger oss återkommande kunder. Andra viktiga pusselbitar för att nå de ökade försäljningsvolymerna har varit vår framgångsrika vidareutveckling av vår produkt- och tjänsteportfölj. Vi redovisar för helåret ett ackumulerat resultat om -3 183 tkr (-563 tkr). Orsakerna till det sämre resultatet är covidrelaterade i form av höjda råvarukostnader och komponentkostnader som vi inte kunnat kompensera oss för. Försenade leveranser från underleverantörer har inte medgivit någon större resultatavräkning på ordrar som inkommit under det fjärde kvartalet. Vi presterade ett starkt Q4 sett till ordervärde och det är givetvis frustrerande att uppleva förseningar till följd av komponentbrist och leverantörsproblematiken enligt ovan. Till följd av de stora osäkerheter som följde pandemin så beslutade styrelsen under Q4 att avregistrera det helägda italienska dotterbolaget då det var svårt att under pandemin bedöma när i tiden aktuella affärer skulle komma vidare. Detta medförde inom perioden en negativ resultatpåverkan om 289 tkr.

Vi har en tydlig agenda att förhålla oss till och vi arbetar målinriktat för att prestera i linje med de uttalade fokusområdena; (1) Vi arbetar intensivt för att komma vidare i utvecklingen av ElEcoRunner-projektet och samtidigt finna lämpliga partners för framtida leveranser av komponenter. (2) Vi har i början av 2022 förstärkt vår sälj- och marknadsorganisation för att möta marknadens intresse och öka bearbetningen av såväl befintlig offertstock som skapa förutsättningar på utvalda marknader med bedömt god potential. (3) En aktiv produktutveckling och nya samarbeten gör att vi under året närmar oss nya segment, framför allt med fokus mot militära och lagövervakande kunder. Vi arbetar även aktivt för att våra produkter ska kunna tas upp i SOLAS-domänen och på det sättet nå kunder som kräver SOLAS-klassning, som till exempel den stora shippingsektorn, en obearbetad marknad för oss.

Målsättningen för 2022 är att fortsätta trenden med ökad försäljning och leverera utefter den kommunicerade agendan. Det har varit en lång och krävande tid med Covid som på olika sätt kraftigt påverkat verksamheten. Vi är nu optimistiska och ser att vi har väldigt goda förutsättningar för att lyckas i både våra projekt och pågående affärer.

Marianne Wittbom, tf VD

Denna information är sådan som Safe at Sea är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2022-02-28 07:45 CET.

Marianne Wittbom

marianne.wittbom@safeatsea.se