BOKSLUTSKOMMUNIKÉ FÖR RÄKENSKAPSÅRET 2022

Jämförelser i rapporten har, om inte annat anges, skett med helårsbokslutet perioden 1 januari – 31 december för verksamhetsåret 2021. Safe at Sea AB:s räkenskapsår är kalenderår (jan-dec).

Koncern - Perioden oktober-december 2022

• relsens intäkter för perioden uppgick till 3 438 tkr (2 918 tkr)
  • Rörelseresultatet uppgick till 40 tkr (-1 407 tkr)
  • Resultat per aktie uppgick till 0,000 kr (-0,075 kr)
  • Bruttovinstmarginalen uppgick till 73,4% (28,8%)
  • Soliditeten uppgick till 68,4% (59,0%)
  • Kassalikviditeten uppgick till 182,3% (169,3%)

Moderbolag - Perioden oktober-december 2022

• relsens intäkter för perioden uppgick till 3 438 tkr (2 918 tkr)
  • Rörelseresultatet uppgick till 42 tkr (-1 249 tkr)
  • Resultat per aktie uppgick till 0,000 kr (-0,080 kr)
  • Bruttovinstmarginalen uppgick 73,4% (28,8%)
  • Soliditeten uppgick till 68,4% (59,1%)
  • Kassalikviditeten uppgick till 181,3% (168,5%)

Koncern - Räkenskapsåret 2022-01-01 till 2022-12-31

• relsens intäkter för perioden uppgick till 10 233 tkr (11 845 tkr)
  • Rörelseresultatet uppgick till -3 180 tkr (-3 135 tkr)
  • Resultat per aktie uppgick till -0,117 kr (-0,166 kr)
  • Bruttovinstmarginalen uppgick till 53,3% (38,0%)
  • Soliditeten uppgick till 68,4% (59,0%)
  • Kassalikviditeten uppgick till 182,3% (169,0%)

Moderbolag - Räkenskapsåret 2022-01-01 till 2022-12-31

• relsens intäkter för perioden uppgick till 10 233 tkr (11 832 tkr)
  • Rörelseresultatet uppgick till -3 179 tkr (-2 874 tkr)
  • Resultat per aktie uppgick -0,117 kr (-0,166 kr)
  • Bruttovinstmarginalen uppgick till 53,3% (37,9%)
  • Soliditeten uppgick till 68,4% (59,1%)
  • Kassalikviditeten uppgick till 181,3% (168,5%)

VD:s kommentar

Fokus för bolaget har under 2022 varit att fortsätta leverera utefter den agenda som presenterades i samband med 2021 års företrädesemission. I september genomfördes det planerade optionsprogrammet, och teckningsgraden om ca. 89% visade att vi är många som tror på bolaget och vår verksamhet. Därav är det extra roligt att redan för det fjärde kvartalet kunna visa på ett svagt positivt resultat i moderbolaget om 10 tkr (-1 539 tkr), en indikation om att vi rör oss i rätt riktning för att skapa en stabil ekonomisk plattform. För helåret 2022 redovisar bolaget ett resultat om -3 235 tkr (-3 180 tkr), vilket beror på ett svagt första halvår där arbetet under kvartal tre och fyra inte räckte för att vända till positivt årsresultat. Omvärldsläget bjuder fortsatt på ett antal osäkerheter, inte minst hög inflationstakt som på den svenska marknaden kräver sätt att hjälpa kunderna hantera ökade anskaffningspriser. Detta gör vi till exempel genom att erbjuda leasingupplägg, som i affären med Svenska Livräddningssällskapet i december som möjliggjordes genom leasing. På våra exportmarknader har våra prishöjningar inte slagit igenom på samma sätt ännu, då den svenska kronan fortsatt står svag mot både Euro och Dollar.

Hösten har präglats av starka marknadsaktiviteter för att introducera nya produkter på både den svenska och internationella marknaden. Vår nya SeaRanger har mottagits väl och vi förväntar oss ordrar som adderas till vår orderbok. Vid ingången av 2023 har vi en orderbok att arbeta med som har skapat förutsättningar för att förbättra vår produktivitet. Vi ser nu hur vår produktionsapparat kan generera en löpande resultatavräkning. Med en orderbok kan vi på ett bättre sätt säkerställa att varje timma i produktion genererar lönsamhet. Vår förhoppning är att de pågående projekten, ElEcoRunner och SOLAS, på relativt kort sikt likaså kan omsättas till affärsprocesser och ordrar. Det tidigare AVINOR-projektet betraktas numer som en potentiell affär, där vi förväntar oss en upphandling.

I början av 2023 har vi förberett och planerat för produktion av både nytt och kompletterande film- och foto-material för samtliga båtplattformar. Vi har sedan kvartal fyra identifierat ett allt större intresse för vår militära plattform, GuardRunnerX, och givetvis förbereds marknadsmaterial även för denna plattform. Omvärldsläget har skapat ett växande intresse för små taktiska CSAR-båtar (Combat Search And Rescue), vilket vi ser genom ökat antal förfrågningar och upphandlingar. Bland annat så sålde vi i februari 2023 en demo-GuardRunnerX till Malaysia där vi och vår distributör ser stor potential inom regionen.

Under 2022 etablerade vi våra produkter på fjärran marknader. Marknader som vi tillsammans med Business Sweden har analyserat och bedömt ha god potential. Utifrån graden av engagemang som dessa distributörer uppvisar, i kombination med det säljstöd vi erbjuder, så ser vi en positiv utveckling på dessa marknader. Med en stabil orderbok, dimensionerade produktionsresurser och kontinuerliga orderingång så ser 2023 ut att kunna bjuda på ett trendbrott i bolagets utveckling.

Henrik Hartman, CEO

Denna information är sådan som Safe at Sea är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2023-02-28 08:15 CET.