Delårsrapport 2

Ökad omsättning under andra kvartalet

Delårsrapport för perioden januari-juni 2017

Jämförelser i rapporten har, om inte annat angetts, skett mot närmast motsvarande period år 2016. Safe at Sea AB:s räkenskapsår är 1 januari – 31 december.

Koncern - Delårsperioden (januari-juni) 2017

• Nettoomsättningen uppgick till 6 625 tkr (4 519 tkr)
  • Resultat efter finansiella poster uppgick till -1 781 tkr (-563 tkr)
  • Resultat per aktie uppgick till -0,556 kr (-0,229 kr)

Koncern - Andra kvartalet (april-juni) 2017

• Nettoomsättningen uppgick till 4 041 tkr (2 400 tkr)
  • Resultat efter finansiella poster uppgick till -778 tkr (-92 tkr)
  • Resultat per aktie uppgick till -0,243kr (-0,37 kr)

VD:s kommentar

Även om vi kan konstatera att omsättningen ökar under perioden, så är vi inte på något sätt nöjda. Fokus är även fortsättningsvis att ytterligare öka försäljningen och jobba kostnadseffektivare.

Vi har under andra kvartalet och första delen av tredje kvartalet jobbat intensivt med försäljningsaktiviteter som utställning och demonstration på Räddningstjänstmässan i Västervik, RescueRunner Day för norska Brannvesenet på Käringön, rikstäckande demoturné på Island, demonstrationer för räddningstjänsten i Valabre i södra Frankrike, demonstrationer portugisiska sjöräddningen och demonstration av Mobile Rescue Station (MRS) för Hong Kongs räddningstjänst.

De två sist nämnda arrangerades i samband med konferensen som hade över 130 deltagare från mer än 20 länder och som anordnades av International Maritime Rescue Federation (IMRF) tillsammans med Sjöräddningssällskapet i Göteborg.

Flera av aktiviteterna har också mer eller mindre omgående lett till nya leads och direkta offertförfrågningar från Portugal, Island, Frankrike och Norge.

Försäljningen har bl.a. inneburit viktiga genombrott på den tyska och isländska marknaden.

I Tyskland har den största livräddningsorganisationen Deutsche Lebens-Rettungs-Gesellschaft e.V (DLRG) som första kund köpt RescueRunner, som levereras i september. Till Island levererades en första RescueRunner redan i samband med demoturnén i juni.

Det är glädjande att trenden håller i sig, att befintliga kunder återkommer och köper fler båtar, så som Sjöräddningssällskapet, Estniska gränsbevakningen och räddningstjänsten i Hong Kong.

För mer information om vad som är på gång, besök gärna våra sociala mediekanaler och vår nya hemsida som lanserades i juni. Där finns bl.a. information om kommande aktiviteter som mässan Brann og Redning på Gardemoen som vi deltar på. Där finns också ett reportage från RescueRunner Day som publicerats i tidningen Brannmannen.

Vi har nu kommit i ordning i de nya lokalerna och den nyanställda personalen har under våren kommit in väldigt bra i verksamheten. Produktionen blir alltmer effektiv och vi kan nu bygga båtar i planerad takt. Vi ser med tillförsikt an mot fortsättningen av 2017 och känner oss väl rustade inför 2018 och den ökande försäljning vi förväntar oss tack vare senaste årets satsningar.

Kaj Lehtovaara, VD

For more information please contact

Kaj Lehtovaara
kaj@safeatsea.se

Erik Rudelius
erik@safeatsea.se

This information is information that Safe at Sea AB is obliged to make public pursuant to the EU Market Abuse Regulation. The information was submitted for publication, through the agency of the contact person set out above, on 07/31/2017.

Safe at Sea AB tillverkar och säljer en unik räddningsbåt, RescueRunnern, som förmodligen är det effektivaste systemet i världen för att rädda nödställda personer ur vattnet. Safe at Sea är även ägare till Safe at Sea Management AB, ett bolag som tillhandahåller managementtjänster för sjöfarten. Safe at Seas aktie är listad på AktieTorget.