Delårsrapport för perioden januari-mars 2015

Jämförelser i rapporten har, om inte annat angetts, skett mot närmast motsvarande period år 2015.
Safe at Sea AB:s räkenskapsår är 1 januari – 31 december.

Safe at Sea gör ett positivt resultat för första kvartalet, med fortsatt ökande försäljning under kommande kvartal.

Koncern - Delårsperioden (jan-mars), 2015

• Nettoomsättningen uppgick till 2 478 tkr (3 058 tkr)
  • Resultat efter finansiella poster uppgick till 45 tkr (- 165tkr)
  • Resultat per aktie uppgick till -0,011 kr (-0,067 kr)

Koncern - Första kvartalet (jan-mars), 2015

• Nettoomsättningen uppgick till 2 478 tkr (3 058 tkr)
  • Resultat efter finansiella poster uppgick till 45 tkr (- 165 tkr)
  • Resultat per aktie uppgick till -0,011 kr (-0,067 kr)

VDs kommentarer

Första kvartalet har inneburit ett rekordstort antal beställningar av RescueRunners. Redan under första kvartalet beställdes åtta RescueRunners, flertalet med hög grad av kundanpassningar och med extra utrustning.

Särskilt roligt är att Norska Redningsselskapet (RS) beställt fem RescueRunners och har bett om en option på ytterligare fem RescueRunners där besked väntas inom kort. RS bedömning sedan provbeställningen sommaren 2014 är att RescueRunnern är en enhet som kan spara pengar åt deras organisation.

Vi har också genom vår partner, MDS Marine Ltd, i England nått ett genombrott inom räddning vid flod och översvämningsdrabbade områden. Tillsammans med vår norska partner Hode over Vann är vi i slutfasen av att ta fram en kurs speciellt inriktad på räddning i flod och översvämmade områden. Med RR och den specialanpassade kursen öppnas möjlighet att på ett säkert sätt arbeta i räddning i den svåra miljön som forsande vatten innebär.

Den positiva trenden med att organisationer med behov av flera räddningsbåtar återkommer och beställer ytterligare RescueRunners håller i sig.

I Safe at Sea Management AB har vi sedan mitten av februari utökat med en personalman. Det frigör resurser till försäljning, affärs- och verksamhetsutveckling i både moder- och dotterbolaget. Från 1 januari så påbörjades ett löneadministrationsavtal för en svenskflaggad tankbåt.

Safe at Sea Management AB är numera också certifierade enligt ISO 9001:2008 för ship managementtjänster.

Det första kvartalet har börjat bra och vi ser en fortsatt positiv utveckling under kommande kvartal.

Händelser under perioden

Besök i Hongkong för kundmöte samt utbildning av såväl personal inom Hong Kongs räddningstjänst som vår lokala partner King Ship Marine

Åtta sålda RescueRunners: Fem till RS, en till tidigare kund, en till Norska Röda Korset och en till MDS Marine Ltd.

Viktiga händelser efter perioden

SSRS köper ytterligare en RescueRunner.

En RescueRunner med sjösättningssystemet RescueRunner Cradle (RRC) såld för placering på holländska rederiet TESO:s färja Texelstroem, som är under byggnation.

Fortsatt dialog med RS kring optionen på ytterligare fem RescueRunners.

Planerade aktiviteter under maj

Deltagande på Teknikdagarna, en mässa för Räddningstjänstens inköpare.

World Maritime Rescue Congress & Exhibition 2015 i Bremerhaven där världens sjöräddnings-organisationer kommer att delta. Utöver att Safe at Sea finns på plats så kommer även norska RS och SSRS att ha RescueRunners på plats i Bremerhaven.