Delårsrapport för perioden jul-sep 2022

Jämförelser i rapporten har, om inte annat angetts, skett mot närmast motsvarande period år 2021. Safe at Sea AB:s räkenskapsår är 1 januari – 31 december.

Koncern - Delårsperioden (januari-SEPTEMBER) 2022

• Nettoomsättningen uppgick till 7 250 tkr (9 206 tkr)
  • Resultat efter finansiella poster uppgick till -2 793 tkr (-1 464 tkr)
  • Resultat per aktie uppgick till -0,101 kr (-0,154 kr)
  • Soliditet 64% (36,1%)
  • Kassalikviditet 170,9% (53,6%)

Koncern - TREDJE kvartalet (JULI-SEPTEMBER) 2022

• Nettoomsättningen uppgick till 3 267 tkr (2 468 tkr)
  • Resultat efter finansiella poster uppgick till -596 tkr (-813 tkr)
  • Resultat per aktie uppgick till -0,022 kr (-0,086 kr)

MODERBOLAG - Delårsperioden (januari-SEPTEMBER) 2022

• Nettoomsättningen uppgick till 7 250 tkr (9 193 tkr)
  • Resultat efter finansiella poster uppgick till -2 793 tkr (-1 361 tkr)
  • Resultat per aktie uppgick till -0,101 kr (-0,143 kr)
  • Soliditet 64% (37,4%)
  • Kassalikviditet 170,9% (52,2%)

MODERBOLAG - TREDJE kvartalet (JULI-SEPTEMBER) 2022

• Nettoomsättningen uppgick till 3 267 tkr (2 455 tkr)
  • Resultat efter finansiella poster uppgick till -596 tkr (-766 tkr)
  • Resultat per aktie uppgick till -0,022 kr (-0,081 kr)

Safe at Sea AB tillverkar och säljer de unika sök- och räddningsbåtarna RescueRunner, SafeRunner, FireRunner och GuardRunner, som förmodligen är de effektivaste systemen i världen för att rädda nödställda personer ur vattnet. Bolaget har sitt säte i Göteborg och listades på Spotlight Stock Market den 10 januari 2008.

VD:s kommentarer

Efter ett händelserikt tredje kvartal kan vi konstatera att vi tagit flera stora kliv framåt för ökad tillväxt och vi blickar framåt mot ett än mer intensivt fjärde kvartal där vi bedömer att vi kommer fortsätta att omsätta vår offertbank till orderbok. För perioden redovisar vi ett resultat om -596 tkr (-766 tkr). Resultatet är mot bakgrund av de tidigare försvårande omständigheterna starkt. Att vi trots en stark orderingång om drygt 4,5 Mkr (1,6 Mkr) kr inte lyckas prestera positiva siffror i perioden beror på att vi haft begränsad produktionskapacitet. Något som vi under det fjärde kvartalet åtgärdar. Vi ser att en växande orderbok i kombination med stärkt produktion ger förutsättningar för att leverera bättre resultat. Vi bygger en organisation anpassad för att kunna öka resultatavräkningen.

I våra strategiska projekt har vi tagit oss framåt, inte minst i ElEcoRunner-projektet där vi den 19 oktober sålde vår första ElEcoRunner Zero Series till Sjöräddningssällskapet. Vi arbetar med att ta fram produktionsversionen som flera kunder visar intresse för. Bland annat befinner vi oss i början av november i Paris för att demonstrera ElEcoRunner inför ett idrottsevenemang som hålls i Paris under 2024. I SOLAS-projektet har styrelsen mot bakgrund av den förstudie som Det Norske Veritas (DNV) Advisory genomförde, beslutat att gå vidare. Det innebär konkret att vi förbereder och sammanställer underlag för att kunna gå in i en certifieringsprocess. I AVINOR-projektet så har det tidigare pilotprojektet rapporterats och en positiv analys har lämnats över till linjeorganisationen. Vi hoppas under det fjärde kvartalet nå avslut för leverans och implementering under 2023.

Vi driver genom våra distributörer ett intensivt försäljningsarbete, vilket innebär marknadssatsningar med demos och lanseringar av nya produkter för att skapa intresse och offerter som under fjärde kvartalet och början av 2023 kan omsättas till order. Som vi tidigare skrivit är arbetet med att etablera en stark orderbok prioriterat. Det ger oss möjlighet att både planera och anpassa våra produktionsresurser för ökad resultatavräkning. I takt med att försäljningsprognos och orderbok växer ökar vi nu också produktionsresurserna för en snabbare resultatavräkning. Vi bedömer att vi under det fjärde kvartalet efter upplärning av ny personal kommer ha ökat vår kontinuerliga resultatavräkning.

För första gången på länge känner vi oss mindre begränsade av omvärldsfaktorer som under närmare tre år har påverkat vår verksamhet genom rese- och besöksrestriktioner, råvarubrist, komponentbrist m.m. Vi bygger både organisation och verksamhet för att under kvartal fyra och framför allt under 2023 skapa förutsättningar för lönsamhet. Vi ser i kvartal fyra flera troliga affärer i kombination med ett antal upphandlingar, vilket ger oss möjlighet att prestera bra ordervolymer och en växande orderbok.

Henrik Hartman, CEO

Denna information är sådan som Safe at Sea är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2022-10-31 07:55 CET.