Komplettering: Första ElEcoRunner-systemet sålt i samband med demo- och mediadag

Komplettering beträffande intäkten rörande den sålda ElEcoRunnern. Priset angavs ej i pressmeddelandet då båtens pris ej ännu är fastställt. Båten kommer att fortsätta användas som prototyp och utvärderingsunderlag av Safe at Sea AB och Sjöräddningssällskapet. Under dagen genomförde Safe at sea AB (publ) ihop med sina projektpartners den demo- och mediadag som varit planerad sedan september. I samband med demonstrationen såldes den första ElEcoRunnern till Sjöräddningssällskapet.

Safe at Sea och Sjöräddningssällskapet har samarbetat i utveckling av ElEcoRunner-konceptet sedan projektet startade 2019. Utvecklingen av ElEcoRunner är ett gemensamt initiativ, för att visa hur man kan göra sjöräddning och andra viktiga verksamheter på vatten fossilfria, och möta den stora efterfrågan på små utsläppsfria räddningsbåtar. Sjöräddningssällskapet som med utvecklingen av RescueRunner år 2003 var pionjärer inom utvecklingen av lätta och flexibla räddningsbåtar, fortsätter att ligga i framkant genom dels sitt engagemang i projektet dels sitt köp av det allra första ElEcoRunner-systemet.

I samband med den tragiska helikopterolyckan i Göteborgs skärgård 2003, som ledde fram till utvecklingen av RescueRunner så tillverkades sex stycken RescueRunners. Alla sex namngivna efter de besättningsmedlemmar som omkom i olyckan. En av dessa namngavs till minne av Owe Persson, och det är just denna båt som konverterats till ElEcoRunner och därmed får nytt liv som elektrisk, emissionsfri och tyst räddningsbåt.

”Vi är övertygade om att det framöver kommer att bli tystare i hamnar och runt badplatser, och att det nu finns en lösning för de som är begränsade och inte får lov att använda konventionella förbränningsmotorer.” säger en glad Kaj Lehtovaara, en av projektutvecklarna på Safe at Sea.

Båten som säljs till Sjöräddningssällskapet är den båt som Safe at Sea under projektet har byggt och man kommer fortsättningsvis använda båten för vissa tester och vidareutveckling.

”En fantastisk dag där våra projektpartners tillsammans kunde visa upp denna revolutionerande miljövänliga räddningsbåt. Vi har nu en första färdig konceptbåt och ser ett stort intresse för ElEcoRunner och ElEcoDrive, den elektriska drivlinan som kan ersätta förbränningsmotorn i våra olika plattformar.” säger Henrik Hartman, CEO på Safe at Sea AB (publ).