Röda Korset i Kroatien beställer ytterligare ett RescueRunner-System

Röda korset i Kroatien utökar och beställer ytterligare ett RescueRunner-System.

Röda Korset är en räddningsorganisation som arbetar globalt med olika typer av räddningsuppdrag. Röda Korset i Kroatien har nu valt att utöka sin kapacitet genom att beställa ytterligare ett RescueRunner-system.

RescueRunner-systemet är ett flexibelt och effektivt båtsystem som kan operera i grunda och svåråtkomliga vatten. Avgörande för räddningstjänstens val var RescueRunnerns stryktålighet, enkelheten att manövrera båten, vattenjeten som möjliggör körning i grunda vatten samt den unika funktionen att rensa vattenjeten från akterdäcket.

RescueRunner-systemet utvecklades ursprungligen av Svenska Sjöräddningssällskapet för att kunna genomföra räddningsinsatser i områden där andra båtar inte kan ta sig fram.

RescueRunner-systemet är nu väl beprövat av Röda Korset världen över, och vi ser att fler länder och stationer integrerar systemet i sin viktiga verksamhet.

"Det gläder oss att Röda Korset i Kroatien fortsatt värdesätter RescueRunner-systemets mångsidiga användningsområden och kapacitet. Vi har stora förhoppningar om att systemet kommer göra stor skillnad i räddningsinsatser runt om i Kroatien," säger Lukas Brehm, Vice President på Safe at Sea AB.

RescueRunner-systemet kommer att levereras under Q4 2024.

Ordervärdet är cirka 670 000 SEK.

Lukas Brehm

Lukas.brehm@safeatsea.se

Safe at Sea AB tillverkar, utvecklar och säljer lätta, flexibla och kostnadseffektiva sjösäkerhetssystem. Dessa system bidrar till att rädda liv och effektivisera maritim SAR-verksamhet (Search and Rescue) och är förmodligen de effektivaste systemen i världen för att rädda nödställda personer ur vattnet. Systemen innefattar utrustning, utvecklade arbetsmetoder och tillhörande utbildning. Basen i Safe at Seas utbud är RescueRunner, SafeRunner, SeaRanger och GuardRunnerX. Safe at Seas aktie är listad på Spotlight Stockmarket.