Succé när ElEcoRunner demonstrerades – planering för marknadsintroduktion påbörjas

Under fredagen den 26 augusti genomfördes tillsammans med vår projektpartner Sjöräddningssällskapet en planenlig uppvisning och tester med ElEcoRunner. Resultatet var över förväntan - framtiden är fossilfri och 100% elektrisk.

Företagsledningen satte tidigare i år ett tydligt mål: att bolaget senast den 26 augusti skulle kunna demonstrera den nya versionen, benämnd ElecoRunner Zero Series (EZS). Tillsammans med inbjudna representanter från Sjöräddningssällskapet och utvecklingsteamet så genomfördes idag demonstration och tester som banar väg för nästa skede – att ta ElEcoRunner till marknaden. Demonstrationen gick planenligt och både personal från Safe at Sea och Sjöräddningssällskapet fick testa den nya tysta räddningsbåten.

Sjöräddningssällskapet som är en nyckelpartner i projektet bistår med kompetensstöd och kravställning, och deras representanter var efter dagens demonstration imponerade:

”ElEcoRunner kommer att hjälpa oss i vår gröna omställning, genom att bidra till minskad miljöpåverkan och minskat beroende av fossila drivmedel” säger Lars Samuelsson, Maritim Ledare på Sjöräddningssällskapet.

Safe at Sea och Sjöräddningssällskapet ingick avtal om utveckling av ElEcoRunner i december 2019. Samarbetet innefattar kompetensstöd och testkörningar samt att de anskaffar en egen ElEcoRunner för utvärdering.

Medverkande under demonstrationen var utöver Sjöräddningssällskapet även det externa utvecklingsteamet. Alla i teamet har helhjärtat ansträngt sig och det var glada miner när det konstaterades att målsättningarna överträffades. Utvecklingsteamet kommer även framgent att trimma på nuvarande konfiguration och bistå i projektets nästa skede. Safe at Sea kommer nu att driva arbetet att ta produkten till marknaden och färdigställa en produktionsversion av ElEcoRunner. Vi ser ett fortsatt stort intresse för ElEcoRunner och den elektriska drivlina som vi nu har demonstrerat.

”Det finns många fördelar med en eldriven båt, främst att den är klimatsmart men också att den är så tystgående. Det blir framöver tystare i hamnar och runt badplatser” säger Kaj Lehtovaara, en av projektutvecklarna på Safe at Sea.

För fler bilder och film från dagens demonstration kan ni besöka våra sociala medier-kanaler:

Facebook: Safe at Sea

Instagram: safeatseasweden

LinkedIn: Safe at Sea AB

Vi ser ett stort intresse för ElEcoRunner, både avseende deltagande i utvecklingsarbetet liksom framtida efterfrågan. Att idag få demonstrera ElEcoRunner Zero Series är viktigt och ger oss förutsättningar att ta en marknadsledande position på marknaden för elektriska och utsläppsfria drivlinor för små, lätta och flexibla båtsystem. Vi vet sedan tidigare att vi med vår RescueRunner kan erbjuda en av världens mest effektiva räddningsbåtar och med den elektriska drivlinan når vi en ny dimension” säger Henrik Hartman, CEO på Safe at Sea AB (publ).