Hur rekryterar man tusentals när få finns att tillgå?

Report this content

Kompetensbristen inom energibranschen är idag enorm. När stora företag tvingas vända sig till andra branscher för att anställa personal riskerar den redan skenande olycksstatistiken att öka ytterligare. Trots de stora utmaningar branschen nu tampas med så finns det vägar framåt. Det bevisar Hitachi Energy med huvudkontor i Ludvika som med stor framgång nu nyrekryterar i rekordtakt.

Den globala ledaren inom kraftteknik, Hitachi Energy, har under lång tid arbetat intensivt med att försörja ett enormt kompetensbehov. När Kunskapsnätverk Elsäkerhet bjöd in till premiär för höstens seminarieprogram var det Håkan Flink, strategisk ambassadör för kompetenstillväxt vid Hitachi Energy, som höll seminariet ”Kampen om kompetensen – hur rekryterar man tusentals när få finns att tillgå?”. Där berättade Flink om hur en svensk rekordorder satte storbolagets kompetensbehov på sin spets.

Våren 2023 hände det som gjorde att vi blivit väldigt, väldigt, utmanade på ett positivt sätt. Vi fick Sveriges största exportorder någonsin. Ett konsortium som heter Tennet beställde en order till ett värde av 147 miljarder kronor. Den här ordern kom på toppen av en redan bra orderbok, så då insåg vi att vi måste börja tänka på ett helt annat sätt för att klara av det här, säger Håkan Flink.

Man satte då upp det ambitiösa målet att under 2023 rekrytera 1000 personer till Hitachi Energy Sverige. När året sedan summerades hade man klarat uppgiften: 1061 rekryteringar hade gjorts. Innevarande år satte man samma mål och redan i augusti hade man anställt 1047 personer. Hitachi Energys kompetenskälla tycks trots detta vara långt ifrån uttömd, ytterligare närmare 800 personer är i nuläget inne i rekryteringsprocessen.

Det här är en fantastiskt spännande resa att vara delaktigt i. Så sent som 2019 var vi 2 850 personer på sajten i Ludvika och nu har vi passerat 4 500. Det är en extrem tillväxt.

Jätteexpansionens framgångsfaktorer är flera, men en av de allra viktigaste möjliggörarna för de över 2000 rekryteringarna är enligt Håkan Flink samverkan.

Vi har under en ganska lång tid, långt innan den senaste tillväxten tog fart, haft ett strategiskt partnerskap med de stora universiteten i Sverige. Eftersom vi vet att professionellt arbete blir bra först när man knyter djupare kontakter så har vi gjort ett urval, säger han.

Samverkansresan började med Uppsala universitet. Redan efter ett par år märkte båda parter att samarbetet var lyckosamt och som följd av detta skapades många naturliga kontakter mellan universitetet och företaget.

Det gick så bra så vi tänkte att vi måste kopiera konceptet. Då skapade vi samma typ av samverkan med de universitet som vi såg var starkast inom den kompetenstillförsel som vi behövde, säger Håkan Flink och fortsätter:

Det har blivit väldigt framgångsrikt och ju djupare samverkan blir, desto mer kontakter bygger man upp.

För att nå den djupare samverkan Håkan Flink beskriver har det krävts både tid och engagemang. Att bygga dessa relationer med akademien och sedan bygga upp en effektiv rekryteringsstrategi runt dem har tagit många år, men i den expansiva fas företaget nu befinner sig i har det långsiktiga arbetet alltså varit avgörande.

Att i denna period av rekordstora nyrekryteringar också säkerställa elsäkerheten är utmanande. Hitachi Energys elsäkerhetsansvarig Daljit Padam nöjde sig inte med att göra en överblick av kompetensen bland de anställda, utan gjorde en fördjupning i hur kunskapsnivåerna faktiskt såg ut. Som exempel fick personalen på provrummet genomgå några enklare tester för att se hur de låg till. Dessa tester blottade betydande brister i personalens grundläggande kunskaper, vilket innebar stora säkerhetsrisker.

Man måste verkligen gå in och testa inom de områden som kräver extra säkerhet, som exempelvis provrummet. Det går inte bara förlita sig på ett papper där det står att personen har rätt kompetens, man måste också verifiera den i praktiken. Ställ frågor, syna kunskaperna och se till att ingen olycka sker på grund av bristande kompetens, säger Håkan Flink.

För den som vill fördjupa sig i de kompetensstrategier som möjliggjort Hitachi Energys enorma tillväxt så finns seminariet med Håkan Flink tillgängligt i sin helhet på Kunskapsbanken. Under hösten kommer fler spännande seminarier som tar upp ämnen kopplade till kompetensbristen inom energibranschen. För att inte missa dessa tillfällenr att ta del av värdefull kunskap ansöker man om ett kostnadsfritt medlemskap i Kunskapsnätverk Elsäkerhet.

Gå med i Kunskapsnätverk Elsäkerhet

KONTAKT:
Tomas Winter, Head of business area Peritum Safe Energy
tomas.winter@peritum.se
010-333 38 21

SAFE ENERGY I samarbete med energibranschens aktörer utvecklar vi tjänster och skapar handlingskraft och trygghet.
En del av Peritum AB.