Reuterswärds konst flyttar hem till Landskrona

Report this content

Reuterswärds konst flyttar hem och visas i en permanent utställning i hemstaden Landskrona. Konstnären Carl Fredrik Reuterswärds alla skulpturer flyttar till fröfabriken i Landskrona, konstnärens hemstad. Det gläder Tonie Lewenhaupt, Reuterswärds hustru, drivande i den stiftelse som förfogar över mycket av hans konst, bland annat de metallskulpturer som nu tagits ner till Landskrona från Varberg där de har varit magasinerade.

Självklart ska Carl-Fredrik Reuterswärds fantastiska skulpturer finnas tillgängliga för alla. Inte bara för oss på Safe TransArt, säger Lennart Börjesson, Key Account Manager Art, på Safe TransArt AB. Carl Fredrik Reuterswärd är internationellt sett en av Sveriges mest välkända konstnärer under 1900-talet och ett av hans mest kända konstverk är Non-Violence skulpturen, revolvern med den knutna pipan. Skulpturen är en av världens främsta symboler för fred och icke-våld och skapades av konstnären som en reaktion efter mordet på vännen John Lennon. Reuterswärds mest välkända Non-Violence skulptur är placerad utanför FN-huset i New York.

Ostindiefararen Götheborg har utsett till officiell ambassadör för Non-Violence Project Foundation. Som en bekräftelse donerade konstnären Carl Fredrik Reuterswärds en Non-Violence skulptur, som överlämnades av hans hustru Tonie Lewenhaupt till Ostindiefararens Götheborgs ankomst till Varberg 30 juli.  Skulpturen som donerats är en modell färgsatt i en design av Yoko Ono - en av Non-Violence Project Foundations ambassadörer.

Att utnämningen och donationen skedde i Varberg var passande då det för 100 år sedan hölls ett stort fredsmöte av Svenska Freds i Varberg, där resolutioner skrevs som skickades till världens regeringar. Några år senare användes resolutionerna som inspiration vid skapandet av Nationernas Förbund, FN:s föregångare.

Lennart Börjesson, Key Account Manager Art, 070-330 11 10

Safe TransArt arbetar med transport, hantering och förvaring av värdefullt gods som konstföremål och högteknologiska produkter.

Taggar:

Citat