• Safello/

Klarna och Safello i strategiskt partnerskap – lanserar Open Banking till kryptomarknaden

Safello nyttjar kraften i Klarnas plattform i en allt växande marknad för kryptovalutor

Stockholm, 17 februari 2021 | Klarna, den ledande globala betalningsleverantören och Safello, Sveriges ledande mäklare för kryptovalutor, tillkännager idag ett strategiskt partnerskap för att lansera Klarna Open Banking på Safellos prisbelönta mäklarplattform för kryptovalutahandel. Partnerskapet, som är Klarnas första intåg i kryptoindustrin, markerar en ny era inom finansiell innovation.

Sedan lanseringen av EU-kommissionens andra direktiv för förbättring av betalmarknaden 2018, ofta förkortat PSD2, har anammandet och genomförandet av open banking varit fullt av oväntade utmaningar och tekniska hinder. Klarna har byggt en av Europas mest skalbara och beprövade open banking-plattformar med kopplingar till mer än 5 000 banker i 18 länder över hela Europa.

De senaste månaderna har Safello upplevt ökad tillväxt, både i antalet nya användare så väl som transaktionsvolym. Som en del av att stärka sin ledande position och fortsätta sitt löfte om att erbjuda sina kunder det bredaste urvalet av sömlösa betalningsalternativ, lanserar Safello idag Klarna Open Banking. Från och med idag kommer Safellos 180 000 användare att kunna köpa kryptovalutor direkt från sitt bankkonto med Klarnas intuitiva och säkra betalningslösning.

”Detta är en perfekt match. Klarna delar vår vision om att erbjuda en fenomenal användarupplevelse utan att kompromissa med säkerhet och compliance. Dessutom är open banking ett oerhört spännande område som kommer att spela en nyckelroll i våra framtida planer,” säger Frank Schuil, vd på Safello.

”I över 15 år har Klarna utvecklat ett moget och säkert ekosystem som öppnar upp en rad möjligheter för ökad innovation och konkurrens. Safello är ett skolboksexempel på kundcentriska innovatörer som kan dra nytta av vår utvecklarvänliga Open Banking-infrastruktur och vi ser väldigt mycket fram emot partnerskapet,” säger Philippe Rousseau, Senior Commercial Manager på Klarna.

För mer information, vänligen kontakta:
Frank Schuil, medgrundare och vd Safello, press@safello.com, 010-344 00 50

Safello är en prisbelönt mäklartjänst av kryptovalutor. Bolaget består av 15 medarbetare med huvudkontor i Stockholm. Safello erbjuder ett säkert sätt att köpa och sälja kryptovalutor i sömlösa transaktioner och marknadsledande hastigheter. Safello är reglerat av Finansinspektionen sedan 2013.