• Safello/

Kryptotillgångar i kapitalförsäkring powered by Safello – nu tillgängligt via Hubins plattform

Stockholm den 21 december 2022 | Baserat på Safellos produkt Institutional Custody Service, tillgängliggör nu försäkringsförmedlaren Hubins möjligheten att investera i riktiga kryptotillgångar inom en kapitalförsäkring. Den nya investeringsmöjligheten använder Safellos säkra plattform för hantering och förvaring.

Möjligheten att investera i riktiga kryptotillgångar inom en kapitalförsäkring är en unik produkt som kan konkurrera med börshandlade produkter med Bitcoin och Ethereum som underliggande tillgång. I jämförelse med till exempel certifikat så innebär riktiga kryptotillgångar inom en kapitalförsäkring en minskad motpartsrisk och ökad transparens.

Att hålla kryptotillgångar inom en kapitalförsäkring innebär att vinstskatt inte betalas utan endast den gällande schablonskatten, samt att det är möjligt att välja en förmånstagare som automatiskt ärver tillgångarna om den försäkrade personen avlider. Kryptotillgångarna inom kapitalförsäkringen förvaras inom Safellos säkra förvaringslösning. Hubins kunder når sitt innehav enkelt med BankID från Hubins plattform och behåller därmed kontrollen över tillgångarna.

– Vi är stolta över att kunna ge våra kunder åtkomst till ytterligare ett exklusivt tillgångsslag i form av kryptotillgångar inom kapitalförsäkring. Vår avsikt är att göra det enklare och säkrare att investera i kryptotillgångar och även öka tillgängligheten, säger Carl-Johan Nyrén, vd på Hubins.

– Det har varit stort intresse från marknaden sedan vi släppte nyheten om kryptotillgångar inom kapitalförsäkring och vi är glada att produkten nu lanseras till marknaden. Den första versionen är en minimal viable product och vi börjar nu samla in feedback för att sätta igång med den andra iterationen som skräddarsys utefter kundens behov, säger Frank Schuil, vd och medgrundare av Safello.

Mer information finns här.

Evelina Appelskog, Marketing & PR Manager, evelina.appelskog@safello.com

Amudova AB är Safellos certified adviser. Tel: 08-546 017 58. E-mail: info@amudova.se

Safello är Sveriges ledande kryptomäklare med målet att göra krypto tillgängligt för alla. Safello erbjuder ett tryggt och enkelt sätt att köpa, sälja och förvara kryptovalutor genom sömlösa transaktioner till marknadsledande hastigheter. Safello är verksamt i Sverige och registrerat som finansiellt institut hos Finansinspektionen sedan 2013 och börsnoterat på Nasdaq First North Growth Market sedan 2021. För mer information besök www.safello.com.