Safello lanserar proof of reserves

Stockholm den 18 november 2022 | Idag lanserar Sveriges ledande kryptomäklare Safello en sida med bolagets proof of reserves som visar innehavet av kryptovalutor för kunders räkning. Sidan innehåller länkar till Safellos walletadresser på blockkedjan så att kunder kan se balansen för respektive kryptovaluta. Syftet är att öka transparensen och på så vis skapa trygghet hos kunder att deras tillgångar är säkra inom Safellos förvaring.

Genom att införa en öppen proof och reserve blir Safello den första nordiska kryptomäklaren som vidtar åtgärder för att öka transparensen kring kunders kryptoinnehav. Åtgärden grundar sig i den senaste tidens turbulens på kryptomarknaden orsakad av den internationella börsen FTX. Kunder hos Safello behåller alltid äganderätten till kryptotillgångarna som är förvarade. Kunders tillgångar behandlas som redovisningsmedel och är separerade från Safellos tillgångar, vilket innebär ett skydd för kunder. Finansinspektionen avslutade tidigare i år en granskning av Safello med avseende bolagets efterlevnad av penningtvättsregelverket, genom att införa proof of reserve får kunder ytterligare validering att deras kryptovalutor är säkra hos Safello.

– Vi har alltid trott på att vara transparenta och verka för kundskydd. Dåliga aktörer har urholkat förtroendet vilket får konsekvenser för hela branschen. Safello har utbildat kunder, myndigheter och finansbranschen för att på så sätt bidra till att växa kryptosektorn och vi kommer fortsätta att vara en safe fellow som föregår med gott exempel för kryptoekonomin, säger Frank Schuil, vd och medgrundare av Safello.

Safellos proof of reserves går att se här.

Evelina Appelskog, Marketing & PR Manager, evelina.appelskog@safello.com

Amudova AB är Safellos certified adviser. Tel: 08-546 017 58. E-mail: info@amudova.se

Safello är Sveriges ledande kryptomäklare med målet att göra krypto tillgängligt för alla. Safello erbjuder ett tryggt och enkelt sätt att köpa, sälja och förvara kryptovalutor genom sömlösa transaktioner till marknadsledande hastigheter. Safello är verksamt i Sverige och registrerat som finansiellt institut hos Finansinspektionen sedan 2013 och börsnoterat på Nasdaq First North Growth Market sedan 2021. För mer information besök www.safello.com.