• Safello/

Safello och SweFinTech leder industriinitiativet för utökat samarbete kring kryptotillgångar i rundabordssamtal

Stockholm, 19 maj 2021 | Sveriges ledande kryptomäklare, Safello, fortsätter sitt arbete med att utöka samarbetet mellan branschaktörer i syfte att förbättra lagstiftningen kring digitala tillgångar. Branschföreningen Swedish Fintech Association, eller SweFinTech, har som målsättning att förbättra samarbetet mellan Fintech-företag och tillhandahålla en one-stop-shop för myndigheter för att nå ut och för att konsultera branschen.

I december 2020, tog Safello initiativet till att bilda en arbetsgrupp med fokus på digitala tillgångar och blockkedjeteknik inom SweFinTech. Den nybildade arbetsgruppen samordnar med tillsynsmyndigheter, lagstiftare och branschaktörer för att fastställa gemensamma standarder inom krypto- och digitala tillgångar samtidigt som de stöder bästa praxis.

Finansinspektionens innovationscenter bjuder idag in till ett första rundabordssamtal om kryptotillgångar. Samtalet kommer att ledas av Klas Malmén, samordnare för innovationscentret på FI. Industriresponsen har koordineras av Michal Gromek, ordförande för SweFinTechs arbetsgrupp kring krypto och blockchain, som för övrigt är Safellos Chief Compliance Officer. Syftet med rundabordssamtalet med FI kommer bland annat att vara att diskutera EU-kommissionens förslag till ny reglering för kryptotillgångar och att ta del av olika perspektiv från marknadens aktörer.

På dagordningen står flera intressanta frågor som är kopplade till risker och utmaningar, bland annat förhindrande av marknadsmissbruk, auktorisation och villkor för leverantörer av kryptotillgångstjänster, samt eventuella planer för att minska miljöpåverkan vid användning av blockkedjetekniken ‘proof-of-work’.

– Kryptoindustrin i Sverige har nått en mognadsnivå där det är viktigt att skapa en plattform för att möjliggöra för tillsynsmyndigheter, lagstiftare och brottsbekämpning att samordna olika insatser med de ledande leverantörerna på marknaden, säger Michal Gromek, arbetsgruppsordförande på SweFinTech.

Utöver Safello och SweFinTech deltar ett tjugotal representanter från företag och organisationer som Arcane Crypto, Avanza, Centiglobe, Goobit, Sprinkle Group, Svenska Bitcoinföreningen och Swedish Blockchain Association.

– Trots att vi ibland konkurrerar på vissa områden, står vi ofta inför samma utmaningar, till exempel oklara regler som saktar ner våra verksamheter och skapar oönskad osäkerhet för konsumenter som ofta inte känner till det finstilta när det kommer till digitala tillgångar, avslutar Michal Gromek.

För mer information, vänligen besök Finansinspektionens hemsida.

Michal Gromek, Chief Compliance Officer på Safello, press@safello.com

Safello är en prisbelönt mäklartjänst av kryptovalutor. Bolaget erbjuder ett säkert sätt att köpa och sälja kryptovalutor i sömlösa transaktioner och marknadsledande hastigheter. Safello är reglerat av Finansinspektionen sedan 2013.