Safello publicerar bokslutskommuniké för 2023 och presenterar en positiv EBITDA

Stockholm den 23 februari 2024 | Idag publicerar Safello Group AB (“Safello”) bolagets bokslutskommuniké för (1 oktober–31 december) 2023. Rapporten finns bifogad samt tillgänglig på safello.com/ir

Det fjärde kvartalet i sammandrag (okt - dec 2023)

• Nettoomsättningen ökade med 18 % och uppgick till 171,2 MSEK (145,2).
  • Bruttovinsten ökade med 17 % och uppgick till 9,3 MSEK (8,0).
  • Rörelseresultatet före av- och nedskrivningar (EBITDA) uppgick till 0,1 MSEK (-2,0).
  • Rörelseresultatet uppgick till 2,3 MSEK (-3,0).
  • Periodens resultat uppgick till 2,3 MSEK (-2,9).
  • Resultat per aktie baserat på genomsnittligt antal aktier (20 449 600 aktier) uppgick till 0,11 kronor (-0,14).
  • Resultat per aktie baserat på genomsnittligt antal aktier efter potentiell utspädning (22 253 165 aktier) uppgick till 0,10 kronor (-0,14).
  • Antalet exekverade ordrar minskade med -21 % till 44 798 stycken (56 884).

Helåret i sammandrag (jan - dec 2023)

• Nettoomsättningen minskade med -12 % och uppgick till 561,1 MSEK (634,9).
  • Bruttovinsten ökade med 10 % och uppgick till 35,7 MSEK (32,4).
  • Rörelseresultatet före av- och nedskrivningar (EBITDA) uppgick till -2,0 MSEK (-12,4).
  • Rörelseresultatet uppgick till -0,3 MSEK (-21,5).
  • Periodens resultat uppgick till -0,4 MSEK (-21,5).
  • Resultat per aktie baserat på genomsnittligt antal aktier (20 449 600 aktier) uppgick till -0,02 kronor (-1,05).
  • Resultat per aktie baserat på genomsnittligt antal aktier efter potentiell utspädning (21 783 475 aktier) uppgick till -0,02 kronor (-1,00).
  • Antalet exekverade ordrar i perioden minskade med -15 % till 198 846 stycken (232 802).
  • Koncernen hade vid utgången av året en kassa på 17,3 MSEK (jämfört med 21,3 MSEK per 31 december 2022) och i tillägg 18 BTC (18) och 110 ETH (110) i likvida kryptotillgångar. Kryptotillgångarna är bokförda till marknadsvärdet per utgången av året, som uppgår till 9,7 MSEK (4,4). Investeringarna i kryptotillgångar är huvudsakligen bokförda i moderbolagets balansräkning.

Väsentliga händelser under kvartalet

• Den 1 november ingick Safello avtal med en svensk bank angående Swish, vilket från och med 23 november åter gjort det möjligt att använda Swish som betalmetod för köpordrar på Safellos plattform.
  • I november ingick Safello i partnerskap med Ekonomihögskolan vid Lunds universitet för samarbete vid genomförande av universitetets forskning inom kryptovalutor.
  • I december genomfördes transaktioner i bolagets aktie om totalt 1 375 425 aktier till en snittkurs om 2,1 kr per aktie, motsvarande 6,73 procent av aktiekapitalet och rösterna i bolaget. Bolagets verkställande direktör Emelie Moritz och styrelseordförande Frank Schuil deltog i transaktionen tillsammans med två privata investerare. Northzone, en venture capital-fond, var säljare av aktierna.
  • Safello har per den 11 december sagt upp avtalet med svenska betaltjänstleverantören Finshark med omedelbar verkan. Avtalet ingicks i juli i syfte att tillhandahålla Safello betaltjänster. Tjänsterna aktiverades aldrig.

Väsentliga händelser efter kvartalets utgång

• Safello har ingått ett avtal med Nordic Blockchain Association (NBA) om ett officiellt partnerskap. NBA, som är en ideell organisation, är det största professionella web3-nätverket i Norden. Organisationen är dedikerad till att främja innovation och tillväxt inom blockkedjebranschen samt att underhålla det största professionella web3-nätverket i Norden.
  • Safello lanserade i januari funktionen att genomföra en säljorder och få en utbetalning via Swish. Tidigare har kunder vid försäljning fått sina pengar utbetalda via traditionella banköverföringar, något som medfört att överföringen tagit minst en bankdag. Den nya funktionen förbättrar utbetalningsprocessen på Safellos plattform avsevärt, då alla säljordrar upp till 150 000 kronor kommer att betalas ut ungefär tre gånger så snabbt.
  • Från och med februari är affärsrelationen med Handelsbanken helt avslutad i enlighet med vad som tidigare kommunicerats och Safello har övergått till sin nya svenska bank. Migrationen skedde i enlighet med plan och utan någon negativ operationell påverkan.

”Jag är stolt över att presentera ett positivt resultat för fjärde kvartalet, i linje med förväntningarna om att möta den fulla effekten av de kostnadsbesparingar som genomförts under de senaste 18 månaderna. Kryptomarknaden återfick momentum under Q4, i  kombination med Safellos återimplementering av Swish som betalningsmetod på plattformen. Med grunden lagd för att säkra en stabil finansiell infrastruktur på plattformen och implementering av flera betalningsmetoder bakom oss, kommer vi i snabb takt att gå vidare med att lägga till nya funktioner och fokusera på att förbättra produkten med ambitionen skapa en produkt som kan konkurrera globalt”, säger Emelie Moritz, VD för Safello.

Av miljö- och kostnadsskäl har Safello Group AB beslutat att inte skriva ut rapporten. En utskrift kan distribueras till aktieägarna på begäran.

Denna information är sådan som Safello Group AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl 08:00 den 23 februari 2024.

Viktoria Berglund Blohmé, Head of Finance, ir@safello.com

Amudova AB är Safellos certified adviser.

Safello är Nordens ledande kryptomäklare med över 358 000 användare. Företaget vill göra krypto tillgängligt för alla. Safello erbjuder ett säkert sätt att köpa, sälja och lagra krypto i sömlösa transaktioner med omgående leverans. Safello är verksamt i Sverige och är registrerat som finansiellt institut hos Finansinspektionen sedan 2013 och är noterat på Nasdaq First North Growth Market sedan 2021. För mer information besök www.safello.com