Safello publicerar delårsrapport för det tredje kvartalet 2023

Stockholm den 17 november 2023 | Idag publicerar Safello Group AB (“Safello”) bolagets tredje delårsrapport för (1 juli30 september) 2023. Rapporten finns tillgänglig på safello.com/ir. Det har varit stabil aktivitet i tredje kvartalet och framgång med Swish och Polismyndighetens upphandling.

Sammanfattning av tredje kvartalet (juliseptember 2023)

• Nettoomsättningen minskade med -17% och uppgick till 115,3 MSEK (138,8).

• Bruttoresultatet minskade med -19% och uppgick till 7,3 MSEK (9,0).

• Rörelseresultatet före av- och nedskrivningar (EBITDA) uppgick till -1,5 MSEK (-0,9).

• Rörelseresultatet uppgick till -3,4 MSEK (-1,9).

• Periodens resultat uppgick till -3,5 MSEK (-1,9).

• Resultat per aktie baserat på genomsnittligt antal aktier (20 449 600 aktier) uppgick till -0,17 kronor (-0,09) i kvartalet.

• Resultat per aktie baserat på genomsnittligt antal aktier efter potentiell utspädning (22 594 273 aktier) uppgick till -0,15 kronor (-0,09).

• Antalet exekverade ordrar minskade med -17% till 45 128 stycken (54 097).

Sammanfattning av de första nio månaderna (januariseptember 2023)

• Nettoomsättningen minskade med -20% och uppgick till 390,2 MSEK (489,7).

• Bruttoresultatet ökade med +8% och uppgick till 26,4 MSEK (24,3).

• Rörelseresultatet före av- och nedskrivningar (EBITDA) uppgick till -2,1 MSEK (-10,4).

• Rörelseresultatet uppgick till -2,7 MSEK (-18,6).

• Periodens resultat uppgick till -2,7 MSEK (-18,6).

• Resultat per aktie baserat på genomsnittligt antal aktier (20 449 600 aktier) uppgick till -0,13 kronor (-0,91).

• Resultat per aktie baserat på genomsnittligt antal aktier efter potentiell utspädning (22 594 273 aktier) uppgick till -0,12 kronor (-0,87).

• Antalet exekverade ordrar minskade med -12% till 154 048 stycken (175 918).

• Koncernen hade vid utgången av det tredje kvartalet en kassa på 17,8 MSEK (jämfört med 21,3 MSEK per 31 december 2022) och i tillägg 18 BTC (18) och 110 ETH (110) i likvida kryptotillgångar. Marknadsvärdet på kryptotillgångarna uppgick till 7,3 MSEK (jämfört med 4,9 per 31 december 2022) per utgången av det tredje kvartalet. Det bokförda värdet är 7,3 MSEK, till följd av en nedskrivning till marknadsvärde motsvarande 0,9 MSEK från värdet av tillgångarna den 30 juni som uppgick till 8,2 MSEK.

Väsentliga händelser under kvartalet

• I juli ingick Safello avtal med Finshark, en svensk betaltjänstleverantör med fokus på open banking-lösningar som kommer tillgodose Safello med betaltjänster för direktbetalningar och utbetalningar. Finshark grundades i Sverige år 2019 med tillstånd som betalningsinstitut hos Finansinspektionen.
  • Safello meddelade i augusti att man vunnit Polismyndigheten offentliga upphandling som exklusiv leverantör av kryptovalutatjänster för att tillgodose Polismyndighetens, Tullverkets och Ekobrottsmyndighetens behov av kryptovalutaväxling på nationell basis, med en maximal avtalstid på 4 år.
  • I september lanserade Safello Apple Pay och Google Pay på plattformen, vilket utökade bolagets betalningsalternativ och det för att tillgodose bolagets kunder med ytterligare en sömlös och säker metod för köp av kryptovalutor som dessutom tillfredsställer varierande behov hos sin växande kundbas.
  • Safello ingick ett ramavtal med Polismyndigheten i september. Ramavtalet mellan parterna har ingåtts till följd av att Safello blivit vald som exklusiv leverantör av kryptovalutatjänster i Polismyndighetens offentliga upphandling.
  • I september ingick Safello i ett ramavtal med Tullverket. Ramavtalet mellan parterna har ingåtts till följd av att Safello blivit vald som exklusiv leverantör av kryptovalutatjänster i Polismyndighetens offentliga upphandling.

Väsentliga händelser efter kvartalets utgång

• Värdet på koncernens långsiktiga kryptotillgångar ökade markant efter kvartalets utgång och uppgick den 27 oktober 2023 sammanlagt till 12 450 691 SEK.
  • I november ingick Safello avtal angående Swish, vilket gör det möjligt att erbjuda Swish som betalningsmetod för köp- och säljordrar på Safellos plattform. Utöver Swish som betalningsmetod kommer Safello att få tillgång till ytterligare banktjänster kopplade till hanteringen av Swish.

”Vinsten av Polismyndighetens offentliga upphandling för att bli exklusiv  leverantör av kryptoväxlingstjänster till rättsväsendet är ett bra bevis på Safellos marknadsledande position i Norden. I kombination med att vi som det enda kryptobolaget har Swish som betalningsmetod är vi redo att öka vår marknadsandel innan vi breddar vårt erbjudande utanför Sverige efter MiCA-implementeringen,” säger Emelie Moritz, VD för Safello.

Av miljö- och kostnadsskäl har Safello Group AB beslutat att inte skriva ut rapporten. En utskrift kan distribueras till aktieägarna på begäran.

Denna information är sådan som Safello Group AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl 08:00 den 17 november 2023.

Emelie Moritz, CEO, ir@safello.com

Amudova AB är Safellos certified adviser.

Safello är Nordens ledande kryptomäklare med över 347 000 användare. Företaget vill göra krypto tillgängligt för alla. Safello erbjuder ett säkert sätt att köpa, sälja och lagra krypto i sömlösa transaktioner med omgående leverans. Safello är verksamt i Sverige och är registrerat som finansiellt institut hos Finansinspektionen sedan 2013 och är noterat på Nasdaq First North Growth Market sedan 2021. För mer information besök www.safello.com.