Safello publicerar delårsrapport för Q1 2021

Stockholm 31 maj 2021 | Safello Group AB (“Safello”) publicerar idag bolagets delårsrapport för första kvartalet 2021. Delårsrapporten finns nu tillgänglig på safello.com/ir.

Safello upplevde sitt bästa kvartal sedan starten med rekordhög efterfrågan på kryptomarknaden, vilket lyfte nettoomsättningen +195 procent jämfört med samma period föregående år, samtidigt som bruttoresultatet ökade med + 250%. Nedan följer en kort sammanfattning av rapporten.

Första kvartalet 2021 (januari — mars 2021)

• Nettoomsättningen ökade med 195% procent jämfört med första kvartalet 2020 och uppgick till 194,7 MSEK (66,0).
  • Bruttoresultatet ökade med 250% procent och uppgick till 10,5 MSEK (3,0).
  • Rörelseresultat före av- och nedskrivningar (EBITDA) uppgick till 1,3 MSEK (-0,1).
  • Rörelseresultatet uppgick till 0,8 MSEK (-0,6).
  • Nettoresultatet uppgick till 0,8 MSEK (-0,6).
  • Resultat per aktie (baserat på 17 449 600 emitterade och beslutade aktier, men innan nyemission inför notering) uppgick till 0,05 kronor.
  • Antalet exekverade ordrar ökade med 34% och uppgick till 57 403 (42 975).

Under kvartalet stärkte Safello sin ledningsgrupp och styrelse inför noteringen på Nasdaq First North Growth Market, som ägde rum den 12 maj 2021. Bolaget ingick ett strategiskt samarbete med Klarna för sin Open Banking-lösning som möjliggör för Safellos kunder att säkert köpa kryptovalutor och betala via Klarna.

Safello förvärvade Rational Money AB, bolaget bakom bitcoin.se, Sveriges ledande utbildningsportal om kryptovalutor, vilket ytterligare stärker Safellos marknadsposition och vinstmarginaler.

Fortsatt tillväxt i andra kvartalet

Per den 31 mars 2021, hade Safello, sedan starten 2013, hanterat över 412 000 ordrar till ett samlat värde av 1 026 MSEK. Antalet registrerade kunder var över 191 000. Safello noterar en fortsatt tillväxt även in i andra kvartalet. Per den 27 maj 2021, hade Safello hanterat över 451 000 ordrar till ett samlat värde av 1 161 MSEK. Antalet registrerade kunder översteg 206 000.

Nyckeltal Per 31 mars 2021 Per 27 maj 2021
Antal ordrar 412 000 ordrar 451 000 ordrar
Samlat ordervärde 1 026 MSEK 1 161 MSEK
Antal registrerade kunder 191 000 kunder 206 000 kunder

Kommentar från VD Frank Schuil

"Vi är glada och stolta att ha följt upp vår mycket lyckade teckningsperiod med en framgångsrik börsnotering och första handelsdag. Detta är en viktig milstolpe för Safello, och ytterligare en validering av kryptoindustrin i det etablerade finansiella ekosystemet. Nu ligger fokus på att exekvera våra tillväxtplaner och skapa långsiktigt värde för våra aktieägare.”

Av miljö- och kostnadsskäl har Safello Group AB beslutat att inte skriva ut rapporten. En utskrift kan distribueras till aktieägarna på begäran.

Denna information är sådan som Safello Group AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 31 maj 2021.

Johan Edin, CFO Safello, ir@safello.com

Safello är en prisbelönt mäklartjänst av kryptovalutor. Bolaget erbjuder ett säkert sätt att köpa och sälja kryptovalutor i sömlösa transaktioner och marknadsledande hastigheter. Safello är registrerat som en finansiell institution vid Finansinspektionen sedan 2013.