Safello publicerar delårsrapport för Q3 2022

Stockholm den 18 november 2022 | Idag publicerar Safello Group AB (“Safello”) bolagets delårsrapport för tredje kvartalet (1 juli-30 september) 2022. Rapporten finns tillgänglig på safello.com/ir. Kvartalet kännetecknades av bibehållen handelsvolym trots den allmänna nedgången på kryptomarknaden. En minskning av vårt negativa kassaflöde, införandet av uttagsavgifter samt ytterligare åtgärder för att effektivisera verksamheten har påverkat kvartalet positivt och dessa faktorer bidrog till att EBITDA under tredje kvartalet uppgick till -0,9 MSEK, jämfört med -6,4 MSEK för andra kvartalet 2022.

Sammanfattning av tredje kvartalet (jul-sep 2022)

• Nettoomsättningen minskade med -5% och uppgick till 138,8 MSEK (146,1).
  • Bruttoresultatet ökade med 11% och uppgick till 9,0 MSEK (8,1), varav införandet av uttagsavgifter bidrog med 2,0 MSEK (0,0).
  • Rörelseresultat före av- och nedskrivningar (EBITDA) uppgick till -0,9 MSEK (-1,5).
  • Rörelseresultatet uppgick till -1,9 MSEK (-2,5).
  • Periodens resultat uppgick till -1,9 MSEK (-2,5).
  • Resultat per aktie baserat på genomsnittligt antal aktier (20 449 600 aktier) uppgick till -0,09 kronor (-0,12) i kvartalet.
  • Resultat per aktie baserat på genomsnittligt antal aktier efter potentiell utspädning (21 440 668 aktier) uppgick till -0,09 kronor (-0,12).
  • Antalet exekverade ordrar ökade med 1% till 54 097 stycken (53 827).

9 månader i sammandrag (jan-sep 2022)

• Nettoomsättningen minskade med -10% och uppgick till 489,7 MSEK (542,9).
  • Bruttoresultatet minskade med -13% och uppgick till 24,3 MSEK (28,0).
  • Rörelseresultat före av- och nedskrivningar (EBITDA) uppgick till -10,4 MSEK (-5,0).
  • Rörelseresultatet uppgick till -18,6 MSEK (-7,5).
  • Periodens resultat uppgick till -18,6 MSEK (-7,5).
  • Resultat per aktie baserat på genomsnittligt antal aktier (20 449 600 aktier) uppgick till -0,91 kronor (-0,37).
  • Resultat per aktie baserat på genomsnittligt antal aktier efter potentiell utspädning (21 440 668 aktier) uppgick till -0,87 kronor (-0,35).
  • Antalet exekverade ordrar i perioden ökade med 3% till 175 918 stycken (170 888).
  • Koncernen hade vid utgången av det tredje kvartalet en kassa på 21,7 MSEK (jämfört med 31,9 MSEK per 31 december 2021) och i tillägg 18 BTC (18) och 110 ETH (110) i likvida kryptotillgångar. Marknadsvärdet på kryptotillgångarna uppgår till 5,5 MSEK (11,4 MSEK) per utgången av det tredje kvartalet. Investeringarna i kryptotillgångar är huvudsakligen bokförda i moderbolagets balansräkning.

Väsentliga händelser under kvartalet

• Safello införde i juli en avgift på uttag av Bitcoin från Safello Wallet till andra plånboksadresser. I slutet av september infördes även en avgift på uttag av Ethereum. Uttagsavgifter har införts för att ligga mer i linje med andra aktörer på marknaden.
  • Bytet av Certified Adviser från Corpura Fondkommission AB till Amudova AB som annonserades i mars trädde i kraft den 19 juli.
  • Johan Lorenzen meddelande styrelsen den 1 september att han avgår från sitt uppdrag som styrelseledamot med verkan från och med 1 oktober 2022. Skälet till avgången är utökade åtaganden utanför Safello Group. Efter Johan Lorenzens avgång består styrelsen av Jacob Jacobsson (ordförande) Sepehr Alavi, Knut Pedersen och Frank Schuil.
  • Safello AB (ett helägt dotterbolag till Safello Group AB) ingick ett avtal med Blockchain.com i slutet av september om tillhandahållande av OTC-tjänster. OTC-tjänsterna möjliggör för Safello att handla med större volymer för sina kunders räkning till skräddarsydda priser. Genom att ingå avtalet kan Safello möta marknadens efterfrågan på OTC-tjänster för större kunder, vilket är en tjänst som Safello avser att erbjuda.

Väsentliga händelser efter kvartalets utgång

• Safello lanserar höstkampanjen DYOR i oktober. Syftet med kampanjen är att skapa uppmärksamhet och utbilda inom krypto samt att fortsätta etablera Safello i en bredare målgrupp.

– Safello har klarat kryptonedgången bättre än marknaden i stort, och om trenden håller i sig kan resultatet i de kommande kvartalen förbättras ytterligare. Under det tredje kvartalet minskade vi vårt negativa kassaflöde samt införde uttagsavgifter. Dessa ansträngningar och ytterligare åtgärder för att effektivisera vår verksamhet har påverkat kvartalet positivt och visar att vi levererade på vår plan att ta konkreta steg mot lönsamhet, säger Frank Schuil, vd och medgrundare av Safello.

Idag klockan 11.00 presenterar Safellos vd Frank Schuil och CFO Johan Edin delårsrapporten i en webcast som kan ses på LinkedIn eller Youtube. Presentationen och Q&A hålls på engelska.

Av miljö- och kostnadsskäl har Safello Group AB beslutat att inte skriva ut rapporten. En utskrift kan distribueras till aktieägarna på begäran.

Denna information är sådan som Safello Group AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 18 november 2022.

Johan Edin, CFO, ir@safello.com

Amudova AB är Safellos certified adviser. Tel: 08-546 017 58. E-mail: info@amudova.se

Safello är Sveriges ledande kryptomäklare med målet att göra krypto tillgängligt för alla. Safello erbjuder ett tryggt och enkelt sätt att köpa, sälja och förvara kryptovalutor genom sömlösa transaktioner till marknadsledande hastigheter. Safello är verksamt i Sverige och registrerat som finansiellt institut hos Finansinspektionen sedan 2013 och börsnoterat på Nasdaq First North Growth Market sedan 2021. För mer information besök www.safello.com.