• Safello/

Utredning av det potentiella samarbetet mellan Safello och Avanza kring kryptovalutatjänster sägs upp av Avanza

Stockholm den 16 juni 2022 | Den 14 mars 2022 ingick Safello AB (ett helägt dotterbolag till Safello Group AB) och Avanza Bank AB (ett helägt dotterbolag till Avanza Bank Holding AB) en avsiktsförklaring (LOI) gällande ett potentiellt samarbete kring kryptovalutatjänster med ambitionen att utvärdera ett potentiellt samarbete för distribution av Safellos tjänster via Avanzas plattform. Safello har nu informerats av Avanza att Avanza önskar avsluta förhandlingarna under avsiktsförklaringen. Skälet till uppsägningen är att Avanza inte tycker att marknaden för kryptotillgångar i dagsläget är tillräckligt reglerad för att Avanza ska kunna erbjuda direkta kryptoinvesteringar via sin platform och att Avanza därför avbryter utvärderingen tills tydligare reglering av marknaden är på plats.

– Det har varit en lärorikprocess att utforska detta potentiella partnerskap med Avanza, och det har givit oss värdefulla insikter kring kryptoadoptionen hos svenska banker. Vi hoppas kunna erbjuda kryptotjänster till Avanzas kunder inom en inte alltför avlägsen framtid, så snart MiCA regelverket, som kommer att öppna dörrarna för vissa finansiella institutioner, är på plats. Vi är fortfarande positionerade att vara en brygga mellan ekosystemet för digitala valutor och det traditionella finansiella systemet för finansiella institutioner som är redo att ta ett steg in i krypto. Interna governance modeller i relation till krypto tillsammans med kommersiell aspekt kommer leda bedömningen av framtida potentiella partnerskap, säger Frank Schuil, vd och medgrundare av Safello.

Denna information är sådan som Safello Group AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 16 juni 2022.

Johan Edin, CFO, ir@safello.com

Safello är Sveriges ledande kryptomäklare med målet att göra krypto tillgängligt för alla. Safello erbjuder ett tryggt och enkelt sätt att köpa, sälja och förvara kryptovalutor genom sömlösa transaktioner till marknadsledande hastigheter. Safello är verksamt i Sverige och registrerat som en finansiell institution hos Finansinspektionen sedan 2013 och börsnoterat på Nasdaq First North Growth Market sedan 2021. För mer information besök www.safello.com.