Delårsrapport 2000.01.01 - 2000.06.30

Delårsrapport 2000.01.01 - 2000.06.30 ¤ Nettoomsättningen uppgick till 2,1 miljoner kronor och rörelseresultatet slutade på minus 7,5 miljoner kronor före goodwillavskrivningar och minus 9,0 miljoner efter goodwillavskrivningar och finansiella poster. ¤ Antalet anställda ökade under första halvåret med 22 personer och är nu uppe i 36 personer inklusive vårt kontor i Bryssel ¤ SafePays produktreleaser under perioden har omfattat version 2.0 av B2C butiken och version 2.0 av B2B lösningen samt till dessa båda releaser omfattande administrativa stödsystem för butikernas administration och betalningar. ¤ SafePay har slutit leveransavtal med Posten för att säkra full distributionskapacitet i sin e-handels infrastruktur ¤ SafePay har av bankerna utnämnts till IPP (Internet Payment Provider) ¤ SafePay har slutit avtal med en rad nya användare av butikssystemen. Verksamheten Perioden har präglats av vidareutveckling och kommersialisering av butikssystemen. Ytterligare avtal har under perioden slutits med en rad distributörer och återförsäljare inom områdena B2B samt B2C. Betalningssystemet har under perioden tagit form och vi kommer att leverera ett komplett system till marknadens alla aktörer i slutet av året. Betalningssystemet som levereras kommer att fungera enligt plan med både mikrobetalningar samt makrobetalningar och kommer med fördel att kunna användas av båda marknadssegmenten B2C och B2B. Implementeringen av partners i betalsystemet pågår och kommer att accelerera under hösten. Ytterligare användningsområden för betalningssystemet har identifierats och lösningar för mobilt Internet kommer att presenteras innan årets slut. Produktutvecklingen har fortsatt och intensifierats under perioden med fler intressanta releaser. Version 2.0 av B2C butiken inklusive en avancerad administrativ lösning för våra kunder har rönt stor uppskattning. Version 2.0 av B2B lösningen kom i maj och följs upp med integrerade betalningslösningar. Ytterligare betalningslösningar har implementeras i butikssystemen, tex kan kreditkort användas i SafePays butikssystem. Ett B2C system med central administration har släppts och tagits emot positivt, framförallt bland distributörer som genom denna kan hjälpa återförsäljarna med prisuppdateringar, layout, kampanjer etc. Detta möjliggör för återförsäljare och distributör att på ett effektivt sätt alltid ha aktuell information samlad i butikerna. Att distributörer med starka varumärken på detta sätt kan administrera samtliga återförsäljares butikssystem innebär att konsumenterna kommer att känna igen sig och alltid vara säkra på att informationen är uppdaterad och korrekt. B2B fokuseringen är nu tydlig i vår marknadsbearbetning då det står klart att de lösningar vi kan leverera med den under maj releasade versionen för handel mellan företag motsvarar de krav företagen har. Provisionsvolymerna per öppnad handelsplats blir mycket mer intressanta med de volymer en B2B lösning ger. SafePay har dessutom under perioden förstärkt försäljningsavdelningen med ytterligare personal som arbetar fokuserat på respektive område. SafePays position som e-handelns verktygs- och systemleverantör kan liknas vid guldruschens trossföretag som sålde allt från spadar till guldpåsar. Det innebär att vi inte berörs av de konkurser vi ser i de rena e-handelsföretagen och dessutom har vi nästan uteslutande företag med fysiska butiker som kunder. Organisation Organisationen har utvecklats i takt med plan och antalet anställda ökade med 22 personer under perioden, från 14 vid årsskiftet. Den vidare utvecklingen av organisationen förväntas leda till ökad leveranskapacitet och högre effektivitet. Försäljningsorganisationen har förstärkts ytterligare med två key account managers i Stockholm samt en key account manager i Bryssel. All teknisk utveckling kommer att ske i Sverige och personalen i Bryssel kommer att fokusera på att utveckla de internationella avtal vi idag besitter samt teckna nya avtal med nyckelkunder i Beneluxländerna. Resultat och likviditet Periodens intäkter var 2,1 MSEK. Några jämförelser med föregående år kan inte göras då verksamheten startade först under andra halvåret 1999. Kostnaderna 9,7 MSEK utgörs av utvecklingskostnader för butik och betalsystem samt marknadsföring. Allt internt och externt utvecklingsarbete har tagits direkt över resultatet. Kostnadsutvecklingen är helt i linje med planen för året. Resultatet har därefter belastats med avskrivningar inkl goodwill på gjorda förvärv med 1,3 MSEK. Likvida medel uppgick vid årsskiftet till 3,0 MSEK och vid halvårsskiftet till 15,5 MSEK. Likviditeten förstärktes i slutet av första kvartalet genom en av Penser Fondkommission genomförd nyemission. Den beräknas täcka behovet av likvida medel under resten av år 2000. För att säkra finansieringen inför 2001 planeras en nyemission under senhösten. Kommentar till förvärven och dess påverkan på resultat- och balansräkningen Nya förvärvsavtal har ingåtts avseende bolagets köp av Object Zone AB, SafePay Development AB (fd Pagoda New Media AB) och SafePay Management AB (fd LEEB4C AB). De tidigare avtalen har hävts. I delårsrapporten ingår resultatet från de förvärvade bolagen medan balansräkning per 30 juni 2000 har korrigerats i enlighet med de nya avtalen. De nya avtalen avseende SafePay Development AB och SafePay Management AB kommer att ingås med köpeskilling med oförändrat antal nyemitterade aktier. Det tredje förvärvet, Object Zone AB, har förändrats så tillvida att en del av köpeskillingen blir en kontantlikvid på 11.262 KSEK och resterande del i form av nyemitterade aktier (268.656 st) Koncernens goodwill har efter ovanstående förändringar fått ett lägre värde än vad de tidigare avtalen hade medfört. Den sammanlagda effekten av påverkan på balansräkningen är att redovisad goodwill per 31 mars 2000 ska vara 18,9 MSEK mot 31,8 MSEK tidigare redovisat per 31 mars 2000. Då två av förvärven har skett under senare delen av kvartal ett år 2000 har gjorda justeringar inte inneburit någon väsentlig förändring av resultatet mot tidigare redovisat kvartalsbokslut per 31 mars 2000. En extra bolagsstämma för att besluta om förvärven kommer att genomföras den 22 september 2000. Moderbolag Omsättningen i SafePay Sweden AB uppgick under perioden till 4 KSEK och resultatet till minus 7,3 MSEK. Moderbolaget har elva anställda med ansvar för bl a försäljning, kundsupport, projektledning och ekonomi. De likvida medlen i bolaget uppgick vid årsskiftet till 2,5 MSEK och vid halvårsskiftet till 14,1 MSEK. Den förbättrade likviditeten är en följd av ovan nämnda nyemission. Investeringarna i maskiner och inventarier under perioden uppgår till 1.903 KSEK. Framtidsutsikter I enlighet med tidigare lämnas ingen detaljerad prognos avseende bolagets resultatutveckling. Dock kan vi redan nu konstatera att kostnaderna ligger väl på den plan vi haft för året och intäkterna över vad som förväntats då vi tidigare sagt att mer substantiella intäkter först skulle komma under år 2001. Strategiskt anses vi ligga väl positionerade för att möta den ökade efterfrågan på e-handelslösningar för både B2C och B2B som samtliga prognoser visar på. Vidare kommer systemen att förstärkas med ytterligare funktionalitet som möjliggör ökade intäkter från de system som distribueras. B2B funktionalitet kommer att implementeras i B2C systemen för att förenkla den affärsmässiga relationen mellan butik och distributör. Detta innebär, förutom en kostnadsbesparing för återförsäljaren, också att konsumenten upplever en förhöjd servicegrad gällande beställningar och leveranser mm. Positionen med lösningar från distributör till butik och från butik till slutkund gör att vi kan bidra med värdeökande tjänster, och därmed intäkter, i hela kedjan. Kommande rapporteringstillfällen ¤ Delårsrapport 9 månader 2000, 10 november 2000 ¤ Denna delårsrapport har ej varit föremål för särskild granskning av bolagets revisorer. Stockholm den 25 augusti 2000 Mikael Ohlén Verkställande direktör För ytterligare information, kontakta: VD Mikael Ohlén, tel. 08-650 01 01, E-post: mikael.o@safepay.se, Hemsida: www.safepay.se SafePay Sweden AB bygger infrastruktur för e-handel genom att tillhandahålla butiker för handel på Internet. SafePays huvudintäkt genereras genom att butiksinnehavaren betalar en kommissionsavgift på 1,5-3 procent av omsättningen i sin Internetbutik. SafePay aktien är noterad på SBI-listan och har Erik Penser Fondkommission som market maker. Adresser och bolagsuppgifter: SafePay Sweden AB Hantverkargatan 20, SE-112 21 Stockholm Org. nr: 556569-5110 Telefon: 08/650 01 01, Fax: 08/785 02 07 Email: info@safepay.se, Internet: www.safepay.se Ytterligare information: Mikael Ohlén, VD Telefon: 08/650 01 01 Email: mikael.o@safepay.se Exempel på SafePaybutiker: www.netconsulting.nu www.påse.nu www.strandlins.com www.mazzini.se www.utlandssvenskar.com Koncernens Resultaträkning KSEK Apr - Jun Jan - Jun Apr - 1) Dec 2000 2000 1999 Omsättning 1 402 2 130 4 152 Rörelsens kostnader exkl - 6 109 -9 651 -5 493 goodwillavskrivningar Rörelseresultat före -4 704 -7 521 -1 341 goodwillavskrivningar Goodwillavskrivningar - 945 -1 321 -163 Rörelseresultat -5 652 -8 842 -1 504 Finansnetto -82 - 161 -69 Resultat efter finansiella poster -5 734 -9 003 -1 573 Resultat dotterbolag före förvärv - - -632 Skatt - - -32 Periodens/Årets resultat -5 734 -9 003 -2 237 Koncernens Balansräkning KSEK 00 06 30 99 12 31 Tillgångar Immateriella anläggningstillgångar 18 418 1 851 Materiella anläggningstillgångar 2 697 732 Finansiella anläggningstillgångar 120 120 Omsättningstillgångar 18 747 4 784 Summa tillgångar 39 982 7 487 Eget kapital och skulder Eget kapital 21 265 2 974 Avsättningar 15 15 Skuld förvärv 2) 9 008 2 500 Kortfristiga skulder 9 694 1 998 Summa eget kapital och skulder 39 982 7 487 Kassaflödesanalys KSEK Jan - Jun Apr - Dec 2000 1999 Kassaflöde från den löpande -2 729 1 496 verksamheten Kassaflöde från -12 059 -4 348 investeringsverksamheten Kassaflöde från 27 300 5 860 finansieringsverksamheten Förändring likvida medel 12 512 3 008 Nyckeltal Jan - Jun Apr - Dec 2000 1999 Vinstmarginal, % Neg Neg Avkastning på eget kapital, % Neg Neg Avkastning på sysselsatt kapital, % Neg Neg Medelantal anställda 27 8 Soliditet, % 53,2 39,7 Antal aktier vid periodens slut 14 100 12 800 000 000 Eget kapital per aktie vid periodens 1,51 0,23 utgång, SEK Resultat per aktie, SEK -0,64 -0,17 1) Några jämförelsesiffror för första halvåret 1999 lämnas inte då verksamheten startades först under andra halvåret 1999. 2) Av beloppet kommer 8.146 KSEK att omvandlas till eget kapital i samband med apportemission. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/08/28/20000828BIT00800/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/08/28/20000828BIT00800/bit0002.pdf