SafePay beslutar om nyemissioner och optionsprogram

SafePay beslutar om nyemissioner och optionsprogram SBI-noterade SafePay beslutade vid ett styrelsemöte idag om nyemission och optionsprogram för de anställda och kallar till extra bolagsstämma. Optionsprogram för anställda Styrelsens beslut innebär i huvudsak att bolaget skall uppta ett förlagslån på nominellt högst 10.000 kr, genom emission av förlagsbevis med högst 900.000 avskiljbara optionsrätter till nyteckning av aktier av serie B. Optionsrätterna skall tilldelas medarbetare inom SafePay- koncernen för att kunna attrahera och behålla kvalificerad personal. Optionsrätterna skall överlåtas till marknadsvärde SafePays VD, Mikael Ohlén, kommenterar; " Ett personligt och långsiktigt ägarengagemang hos de anställda kommer att stimulera till ökat intresse för verksamheten och stärka banden mellan koncernen och de verksamma." Nyemissioner Styrelsens beslut innebär i huvudsak att förelägga bolagsstämman att besluta nyemittera högst 17.000.000 st aktier, varav högst 1.000.000 st av serie A och högst 16.000.000 st av serie B, innebärande en ökning av aktiekapitalet med högst 850.000 kr. Bolagets aktieägare skall för varje gammal aktie av serie A och serie B ha rätt att teckna en ny aktie av samma slag. Aktier som inte tecknas av de i första hand berättigade aktieägarna skall erbjudas samtliga aktieägare. Bemyndigande till styrelsen att besluta om kontantemission Styrelsens beslut innebär att förelägga bolagsstämman att besluta om bemyndigande för styrelsen att intill nästkommande ordinarie bolagsstämma vid ett eller flera tillfällen fatta beslut om ökning av bolagets aktiekapital genom nyemission av högst 1.700.000 aktier av serie B, innebärande en ökning av aktiekapitalet med högst 85.000 kr. Avvikelse skall kunna ske från aktieägarnas företrädesrätt till teckning. SafePays VD, Mikael Ohlén, kommenterar; "Emissionskapitalet skall användas till att tillförsäkra bolaget nödvändigt kapital för teknisk utveckling samt marknadsföringsåtgärder. Bemyndigandet skall utnyttjas för att uppnå en önskvärd ägarspridning samt för kapitalanskaffning." För mer information kontakta: Mikael Ohlén, VD SafePay 08-650 01 01 mikael.o@safepay.nu www.safepay.se SafePay Sweden AB bygger infrastruktur för e-handel genom att tillhandahålla butiker för handel på Internet. SafePays huvudintäkt genereras genom att butiksinnehavaren betalar en kommissionsavgift på 1,5- 3 procent av omsättningen i sin Internetbutik. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/09/07/20000907BIT00890/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/09/07/20000907BIT00890/bit0002.pdf http://www.bit.se/bitonline/2000/09/07/20000907BIT00890/bit0003.doc Bilaga