SafePay sluter avtal med internationell betalpartner

SafePay sluter avtal med internationell betalpartner SBI-noterade SafePay har slutit avtal med internationella SmartAxis som möjliggör kontantkorts betalningar över Internet och andra digitala medier. I och med detta samarbete kan miljontals konsumenter över hela Europa handla i SafePay butiker genom att använda sitt kontantkort. SafePays betalningssystem hanterar både mikro- och makrobetalningar. Fördelen för SafePay med en partner som SmartAxis är att etablera en betalpartner med miljontals konsumenter som kan handla i samtliga Internetbutiker som administreras av SafePay. Det finns närmare 110 miljoner kontantkort över hela världen och SmartAxis lösning möjliggör för användarna att bruka sina kontantkort för att betala över Internet och andra digitala nätverk. SmartAxis är en viktig betalpartner för hela vår Europeiska marknad, framförallt länder som Tyskland, Frankrike, Holland och Belgien, säger Mikael Ohlén, VD SafePay. Eftersom kontantkort möjliggör köp utan höga avgifter banar detta vägen för flera nya branscher att etablera sig på Internet. Tidnings- och musikbranschen kommer t.ex. att kunna sälja sina tjänster över Internet via SafePays butiker. - SafePay var ett naturligt val av partner, eftersom de är en ASP (Application Service Provider) som arbetar med e-handel i Europa. Användare av kontantkort över hela världen kommer snart att kunna handla i SafePays e-butiker, säger Julian Wilson, VD SmartAxis. SmartAxis lösning bygger på samma attribut som förknippas med kontantbetalning, d.v.s. spontanitet och anonymitet dessutom inga kredit- eller åldersrestriktioner. SmartAxis möjliggör användandet av kontantkort över Internet och andra digitala medier och över 70 banker världen över har investerat för att stödja kontantkorts tekniken. Globala kortföretag har också investerat i tekniken, dessa organisationer inkluderar bland annat Europay, VISA, MasterCard och American Express. För mer information: Mikael Ohlén, VD SafePay tel: 08-650 01 01, e-mail: mikael.o@safepay.se www.safepay.se www.smartaxis.com SafePay Sweden AB bygger infrastruktur för e-handel. Traditionella företag som önskar använda nätet som distributionskanal för sina varor och tjänster ska kunna göra det på ett enkelt sätt, till en mycket låg kostnad och utan tekniska hinder. Därför erbjuder SafePay Internetbutiker samt ett säkert och enkelt betalningssystem helt utan fasta kostnader. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/08/30/20000830BIT00020/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/08/30/20000830BIT00020/bit0002.pdf