Kommuniké från årsstämma i Safeture AB (publ)

Safeture AB (publ) (”Bolaget”) avhöll den 28 maj 2024 årsstämma i Lund. Vid stämman fattades bland annat följande beslut.

Fastställande av resultat- och balansräkning och ansvarsfrihet

Stämman beslutade att fastställa resultat- och balansräkning för Bolaget för räkenskapsåret 2023. Stämman beslutade även om ansvarsfrihet för styrelseledamöterna och verkställande direktören för deras förvaltning av bolagets angelägenheter under räkenskapsåret 2023.

Resultatdisposition

Stämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att Bolagets resultat ska balanseras i ny räkning, och att någon utdelning således inte lämnas.

Styrelse och revisor

Stämman beslutade, i enlighet med valberedningens förslag, om omval av Flemming Breinholt, Sofia Kinberg, Pontus Kristiansson, Christian Lindgren och Johannes Boson samt om nyval av Thomas Wandahl till styrelseledamöter. Flemming Breinholt omvaldes även till styrelseordförande. Till revisor omvaldes vidare revisionsbolaget Ernst & Young Aktiebolag.

Stämman beslutade vidare om styrelsearvode i enlighet med valberedningens förslag. Stämman beslutade även, i enlighet med valberedningens förslag, att revisorsarvode ska utgå enligt godkänd räkning.

Emissionsbemyndigande

Stämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att bemyndiga styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen, med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt och med eller utan villkor om apport, kvittning eller andra villkor, besluta om nyemission av aktier. Skälet till att avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt ska kunna ske är att möjliggöra för Bolaget att anskaffa rörelsekapital, att genomföra företagsförvärv eller förvärv av rörelsetillgångar samt att möjliggöra emission till industriella partners inom ramen för samarbeten och allianser. Antalet aktier som ska kunna ges ut med stöd av bemyndigande ska vara begränsat på så sätt att antalet aktier efter fulltecknad nyemission inte ökar med mer än 20 procent av vid tidpunkten för kallelsen till årsstämman antalet utestående aktier. I den mån nyemission sker med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt ska nyemissionen ske på marknadsmässiga villkor.

Incitamentsprogram för styrelseledamot i Bolaget

Stämman beslutade i enlighet med valberedningens förslag, att anta ett incitamentsprogram bestående av teckningsoptioner till den nyvalda styrelseledamoten. Incitamentsprogrammet innebär i korthet en emission av högst 100 000 teckningsoptioner. Varje teckningsoption ger rätt att teckna en ny aktie i Bolaget under tiden från och med den 31 maj 2027 till och med den 11 juni 2027.

Incitamentsprogram för ledningspersoner och övriga anställda i Bolaget

Stämman beslutade därutöver, i enlighet med styrelsens förslag, att anta ett incitamentsprogram bestående av teckningsoptioner för ledningspersoner och övriga anställda i Bolaget. Incitamentsprogrammet innebär i korthet en emission av högst 630 000 teckningsoptioner. Varje teckningsoption ger rätt att teckna en ny aktie i Bolaget under tiden från och med den 31 maj 2027 till och med den 11 juni 2027.

För mer information, kontakta:

Magnus Hultman, VD, Safeture AB (publ)

E-post: magnus.hultman@safeture.com