Ny rapport om skogsbränder med säkerhetstips för resenärer

Skogsbränder utgör numera en betydande utmaning för resor och kan medföra stora risker. Experter förutspår att frekvensen och intensiteten av skogsbränder kommer att dramatiskt öka under 2024. Den kostnadsfria "Wildfire Informer" erbjuder en omfattande översikt över den globala skogsbrandssituationen, kategoriserad efter de ekonomiska regionerna EMEA, AMER och APAC och viktiga säkerhetstips.

Safeture, en ledande plattform för professionell riskhantering av människor har i samarbete med Riskline, ett välrenommerat företag inom rese- och riskanalys publicerat rapporten.

Europa bevittnade en dramatisk ökning av brända områden under 2023. Omfattande bränder förekom i 24 av 27 EU-länder (alla utom Luxemburg, Malta och Slovakien). I Grekland miste minst 28 personer sina liv och flera semesterorter på ön Rhodos tvingades evakueras sjövägen.

Data för första kvartalet 2024 indikerar att antalet bränder förväntas fördubblas i år. Denna ökning beror till stor del på förlängda torkperioder, ovanligt höga temperaturer och effekterna av klimatförändringar. Områden som traditionellt sett inte brukar brinna, drabbas nu i allt högre grad av skogsbränder.

Oförutsägbarheten i skogsbrändernas hastighet och spridning på grund av växlande vindar och torr terräng kan snabbt bli ett livsfarligt hot för både turister och bofasta. Safeture och Risklines rapport erbjuder resenärer värdefulla tips för att minimera riskerna.

Innan resan:

• Teckna reseförsäkring som täcker avbokningar på grund av naturkatastrofer.

• Ta med en modern mobiltelefon med bra mottagning och gärna en powerbank.

• Ladda ner appar som ger realtidsinformation om skogsbränder, evakueringsvägar och säkerhetstips.

På plats:

• Ha koll på väderprognoser och följ lokal media.

• Kontrollera att ditt boende är utrustat med brandvarnare.

• Packa en liten ryggsäck med nödvändiga saker (vatten, mat, mediciner, dokument, första hjälpen-kit, etc.).

Vid första tecken på skogsbränder:

• Observera riktningen på rökmolnet och förflytta dig i motsatt riktning.

• Om himlen får en gul-orange till rödaktig nyans, lämna området omedelbart.

• Tänk på att att vit rök indikerar snabbt brinnande material som gräs, medan mörk rök tyder på mer långsamt brinnande material som undervegetation eller trä.

• Kom ihåg att bränder sprider sig snabbare uppför backar än nedför.

Safeture och Riskline betonar vikten av att vara väl förberedd och hålla sig informerad för säkrare resor i områden som är utsatta för skogsbränder.

Safeture AB (grundat 2009) är ett SaaS-företag (Software as a Service) baserat i Sverige. Företaget erbjuder en komplett plattform designad för att hantera anställdas säkerhet och risk/krishantering, oavsett var de befinner sig. Genom ledande teknik och innovativa lösningar hjälper Safeture risk- och assistansbolag att se till att deras kunder, globala företag och organisationer över hela världen kan skydda det som är viktigast – sina medarbetare. Safeture-aktien är noterad på Nasdaq First North Growth Market (ticker: SFTR). Redeye är certifierad rådgivare. För mer information: https://www.safeture.com

Om Riskline

Riskline är en dansk innehållsleverantör och ett av världens ledande företag inom riskanalys av resor. Med stöd av AI bearbetar professionella analytiker över 100 000 datakällor för att leverera snabba och korrekta riskbedömningar. Riskline har samarbetat med Safeture sedan oktober 2022. För mer information, besök http://www.riskline.com

För mer information safeture.com eller CMO Jonas Brorson, jonas.brorson@safeture.com