Safeture får stororder från Siemens

Den globala tyska industrikoncernen Siemens, ett av Europas största bolag, köper Lundaföretagets Safetures Enterpriseplattform till sina anställda och affärsresenärer.
Ordern är inledningsvis värd minst 8,5 miljoner kronor under kontraktets treårsperiod.

Safeture är ett internationellt Software as a Service (SaaS) företag med huvudkontor i Lund. Bolaget har utvecklat en molnbaserad plattform, Safeture Enterprise, som hanterar alla anställdas säkerhet, oavsett var de befinner sig. Mer än 3 000 företag i hela världen använder sig redan av plattformen för att skydda sina anställda och hantera deras säkerhet.

Plattformen gör det möjligt att implementera olika säkerhetsprocesser och snabbt skicka ut pålitlig och relevant säkerhetsinformation till både enskilda personer och organisationer.

Siemens kommer att använda sig av Safetures öppna plattform för både material från Safetures analytiker i världen men också Siemens egna säkerhetsanalytiker.

- Siemens är ett världsledande företag som arbetar på alla marknader. Vi är givetvis mycket glada över att börja samarbeta med dem, det förstärker dessutom vår position i det viktiga DACH området (Tyskland, Österrike och Schweiz,) förklarar Safetures VD Magnus Hultman.

- Safeture gör det möjligt för oss att hålla kontakten med våra resenärer och anställda om något allvarligt inträffar. Snabb masskommunikation tillsammans med geopositionering förbättrar avsevärt vårt säkerhetsarbete och kommer att rädda både liv och hälsa, säger Marco Mille, Head of Siemens Corporate Security.

Safeture (grundat 2009) är ett SaaS-företag (Software as a Service) med säte i Sverige.

Företaget erbjuder en komplett molnbaserad plattform som utformats för att hantera medarbetares säkerhet och risk/krishantering. Genom världsledande teknik och innovativa lösningar hjälper Safeture mer än 3 000 företag och organisationer att skydda det som betyder mest – deras anställda. Safeture Enterprise ger större företag möjlighet att effektivt automatisera säkerhet och trygghet och samtidigt sömlöst integrera programvaran att den bli en naturlig del av företagets interna processer.

Safetureaktien är noterad på NASDAQ First North Growth Market Stockholm (ticker: SFTR). Erik Penser Bank AB är Certified Adviser. Ph: 08-463 83 00 E-post:  certifiedadviser@penser.se.