Svenskt företag lanserar unik tjänst för att förhindra spridningen av Coronaviruset

På ett ögonblick kan nu arbetsgivare direkt identifiera vilka anställda som är  eller har varit i ett riskområde för Coronaviruset. Dessutom kan man se vem som är på väg till kritiska platser tack vare en helt ny tjänst från Safeture i Lund.

Safeture lanserar idag en global spårningstjänst för företag som kan jämföra alla anställdas resor, både historiska och kommande mot Coronavirusets spridning. Med hjälp av GPS och resebokningar kontrollerar verktyget i realtid medarbetarnas exponering mot viruset i upp till 5 000 olika regioner över hela världen.

Verktyget rapporterar till säkerhets-, HR- och riskchefer hur utsatta de anställda är för Coronaviruset, baserat på varje anställds unika resemönster. Detta är en viktig tjänst för att mildra och hantera covid-19 inom ett företag i synnerhet om viruset blir pandemiskt.

Sedan utbrottet av viruset har många företag försökt att identifiera vilka anställda som kan ha utsatts för smittorisk när de rest i utsatta områdena, ett ofta svårt och tidsödande arbete, framför allt inom globala koncerner.

Med det nya unika verktyget, kan alla som har Safetures säkerhetsplattform snabbt få kontroll över situationen och direkt kontakta berörda personer, göra en bedömning av nödvändiga åtgärder eller helt enkelt ställa in en kommande resa.

- Med vår ledande position inom teknisk utveckling är vi de första som tar fram denna typ av verktyg för marknaden, säger Andreas Rodman CIO på Safeture.

- Vi agerar snabbt för att anpassa vår tjänst efter stora händelser som utbrottet av Coronaviruset eftersom det påverkar i stort sett alla våra kunder.

Mer än 2 500 stora företag över hela världen använder i dag Safetures unika plattform för att öka säkerheten för sina anställda, var de än befinner sig. Med hjälp av plattformen kan man snabbt lokalisera sina anställda och kommunicera med dem ifall de behöver hjälp. Safeture skickar också ut varningar och uppdaterad information om bland annat Coronaviruset direkt till användarna som befinner sig i ett riskområde.

För ytterligare information: CIO Safeture AB: Andreas Rodman: 0708 – 10 13 16 andreas.rodman@safeture.com

Safeture grundades 2009 efter erfarenheter från en global SARS-epidemi, tsunamin i Indiska oceanen 2004 och terrorattacken i Mumbai. Företaget erbjuder en unik plattform: Safeture Enterprise, vilket är det nya, kompletta sättet att hantera medarbetarnas säkerhet med hjälp av toppmodern teknik. Safeture-aktien är noterad på NASDAQ First North Growth Market Stockholm (ticker: SFTR). Erik Penser Bank AB är bolagets Certified Adviser. Tel: +46 8-463 83 00, epost: certifiedadviser@penser.se.

Citat

Andreas Rodman CIO på Safeture