23 oktober ”TRIP Global Award” på Svenska Rese- och Turistgalan – Säfsen Resort – nominering ”Bästa upplevelsen i Sverige”

Från att ha varit enbart en vintersatsning i slutet av 70-talet är Säfsen Resort i sydvästra Dalarna idag en hyllad åretruntanläggning med ett framgångsrikt koncept för såväl barnfamiljer som företagskonferenser. Torsdagen den 23 oktober, på Svenska Rese- och Turistgalan, kommer priset för ”Bästa upplevelsen i Sverige” att delas ut. Säfsen Resort är en av de fem nominerade.

– Vi har under många år arbetet målmedvetet för att utveckla åretruntverksamheten med ett unikt erbjudande av vildmark och fjällupplevelser som passar både svenska familjer, den övriga europeiska marknaden och företagsmarknaden. Vi har en produkt som fungerar utmärkt på både vintern, med skidupplevelser, och under övriga året med en enastående barmarkssäsong. Vi har dessutom lyckats kommunicera detta till marknaden och målgruppen, vilket kan vara nog så svårt. Nomineringen är ett kvitto på att vi har lyckats med detta, vilket vi är väldigt stolta över, säger Christer Rosén vd Säfsen Resort, som tillsammans med sina kompanjoner, Kjell Ericsson och Martin Essunger köpte Säfsen 2002.

Under ett antal år har Säfsen arbetat målinriktat för att bli en åretruntanläggning för, i första hand, barnfamiljer och företag. Stora investeringar har gjorts i anläggningen.
– Vi har en produkt som är unik. Vår vackra natur och vårt breda utbud av vildmarksaktiviteter lockar och Säfsen ses som ett exotiskt och spännande resmål av de utländska turisterna. Närheten till Stockholm och Mälardalen samt Göteborg har också gjort Säfsen till en uppskattad weekenddestination för svenska gäster. Samtidigt har vi också investerat mycket i att få utländska turister att öppna ögonen för Säfen och med en sådan här nominering vet vi att vi har lyckats, fortsätter Christer Rosén.

Ytterligare ett bevis som bekräftar att Säfsen Resort är populär i Europa är att anläggningen nyligen rankades som tredje bästa hotellet för familjer enligt medlemmarna i Trevago, en av Europas största resesajter.

Den 23 oktober utses vinnaren av ”TRIP Global Award” under Svenska Rese- och Turistgalan. Övriga nominerade är Vildmark i Värmland, Ishotellet, Vasamuseet och Stockholm Stad.