Besked från NUTEK idag: Säfsen Resort beviljas 6,3 miljoner i stöd för fortsatt utveckling av anläggningen

Verket för näringslivsutveckling (NUTEK) har idag beslutat lämna ett utvecklingsstöd på 6,3 miljoner kronor till Säfsen Resort AB. Stödet ska användas till fortsatt utveckling av anläggningen i sydvästra Dalarna.

Det beviljade stödet är avsett för fortsatt utbyggnad av snösystemet, standardhöjning i befintligt boende, utökad boendekapacitet genom nybyggnation av större timmerstugor, utbyggnad av restaurang ”Hyttan” samt utbyggnad av barnens eget skidområde ”Filuriland”.

– Det här är en bekräftelse på att myndigheterna ser positivt på utvecklingen i den här delen av Dalarna. Nu kan vi fortsätta att utvecklas och erbjuda våra besökare en minnesvärd upplevelse året runt, säger Christer Rosén, vd Säfsen Resort AB.

I utvecklingsplanerna finns även en ny spa- och relaxavdelning i centralbyggnaden samt en 12-håls vildmarksgolfbana som kommer att öppna redan till sommaren 2007. De totala investeringarna beräknas ligga på cirka 30 miljoner kronor under 2007 och förväntas ge mellan 8 och 10 årsarbetstillfällen.

– Vi har bevisat att det finns en potential för turism året runt här i Säfsen. Under förra året hade vi en beläggning på över 90 procent under såväl sommaren som vintern. Vi ökade antalet gästnätter med 20 000 till 175 000 nätter. Min förhoppning är att fler entreprenörer upptäcker Säfsens möjligheter och kommer in och utvecklar det här området ytterligare tillsammans med oss, säger Christer Rosén.