Säfsen Resort topp-fem för utländska turister: Bästa upplevelsen i Sverige enligt holländska researrangörer

Säfsen Resort, åretruntanläggningen i sydvästra Dalarna, är en av de fem bästa upplevelserna i Sverige för utländska turister. Priset ”Den bästa upplevelsen i Sverige” delades ut på Svenska Rese- och Turistgalan i går kväll. Vann gjorde Ishotellet. Men Säfsen Resort fick högst poäng av den holländska delen av juryn.
– Vi är oerhört stolta över att vara en av de fem bästa upplevelserna i Sverige för utländska turister och att våra gäster från Holland är så nöjda gläder oss mycket. Detta är ett mycket bra kvitto på att vi lyckats med vårt arbete att Säfsen ska vara en upplevelse för familjer året om, säger Christer Rosén, vd Säfsen Resort.

Den 23 oktober arrangerade RTS, Rese- och Turistnäringen i Sverige, den Svenska Rese- och Turistgalan för tredje året i rad. Årets tema var ”det femte elementet”, som denna kväll innebar entreprenörskap. Arrangemanget startade på Oscarsteatern med seminarier och debatter för att sedan flytta över till Grand Hotel för en ”grand finale” på kvällen. Under galamiddagen delades priset ut för ”Den bästa upplevelsen i Sverige”. Av de fem nominerade, däribland Säfsen Resort, vann Ishotellet.
– Hela dagen har varit riktigt bra med inspirerande talare som gett oss nya tankar på hur vi kan ytterligare förbättra Säfsens erbjudande, säger Christer Rosén. Vi ska nu fokusera ännu mer på att svenska och utländska turister ska få en fantastisk upplevelse hos oss.

”Den bästa upplevelsen i Sverige” delades ut för första gången i år. Urvalsprocessen skedde på fem utlandsmarknader för Sverige: Tyskland, Nederländerna, Italien, Frankrike och England. Juryn bestod av fyra till fem researrangörer från respektive land, som utifrån flera kriterier bedömde de nominerade bidragen.
– Vi har arbetet medvetet med att utveckla åretruntverksamheten med vårt unika erbjudande av vildmark och fjällupplevelser. Det passar både svenska familjer, den övriga europeiska marknaden och företagsmarknaden och vår anläggning har blivit ett attraktivt resmål under både skid- och barmarkssäsongen. Vår nominering är ett kvitto på att vår satsning uppskattas även internationellt, säger Christer Rosén vd Säfsen Resort, som tillsammans med sina kompanjoner, Kjell Ericsson och Martin Essunger köpte Säfsen 2002.