Grundskott mot stuverimonopolet i hamnarna

Grundskott mot stuverimonopolet i hamnarna Verksamheten i de svenska hamnarna har varit starkt reglerad sedan 1908. Ett bolag tillåts per hamn. Nu är Konkurrensverket på väg att fatta ett beslut som kan betyda ett grundskott mot det s k stuverimonopolet, skriver SAF-tidningen Näringsliv i veckans nummer. Sedan 1974 finns grunderna för stuverimonopolet i riksavtalet mellan arbetsgivarförbundet Sveriges Hamn- och Stuveriförbund, SHSF, och Transport. Inom kort kommer Konkurrensverket att förbjuda stuveribolagen att "samverka horisontellt". I så fall tvingas också arbetsgivarna i SHSF och Transport att slopa den förteckning av företag som idag är de enda som har rätt att sköta godshanteringen i hamnarna. För ytterligare information kontakta Staffan Åkerlund, SAFtidningen Näringsliv, 08-762 61 32. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/03/11/19990310BIT00340/bit0001.pdf http://www.bit.se/bitonline/1999/03/11/19990310BIT00340/bit0002.doc