Norge lockar svenska byggare

Norge lockar svenska byggare Från Funäsdalen i Härjedalen över gränsen till Röros i Norge är det bara åtta mil. Men för Ivar Näs och hans byggare är skillnaden himmelsvid. Det norska klimatet för företagande har nu lockat över honom och hans underentreprenörer. Ivar Näs tvingades, på grund av bristande efterfrågan, att lägga ner sitt byggföretag i Funäsdalen. Men han tog med sig sina byggare över Kölen och startade i Röros. Där är villkoren helt annorlunda: uppdragen strömmar in, kostnaderna är lägre och medarbetarna får mer kvar i plånboken. Att ta med sig sina svenska medarbetare var både naturligt och nödvändigt för Ivar Näs. Norska byggnadsarbetare är nämligen en bristvara. I Röros är den totala arbetslösheten 2 procent, i Funäsdalen är den 12,9 procent. Läs mer i veckans nummer av SAFtidningen Näringsliv. Kontaktperson: Jan Ginsburg, tel: 08-762 64 89, e-post: jan.ginsburg@saf.se ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1998/12/03/19981203BIT00230/bit0001.pdf http://www.bit.se/bitonline/1998/12/03/19981203BIT00230/bit0002.doc