Skatterna är orimligt höga

Svenskarna i Skop-enkät: Skatterna är orimligt höga - ändå tror de att skattetrycket är mycket lägre än det faktiskt är Fyra av fem svenskar tycker det är nödvändigt att skatterna sänks. Och det trots att de har en helt felaktig uppfattning om hur mycket de verkligen betalar - de tror att skatterna är betydligt lägre. Det framgår av SAFtidningen Näringslivs skatteenkät som utförts av Skop med tusen slumpmässigt utvalda personer i hela riket. Resultaten presenteras i veckans nummer. Kravet på skattesänkningar är stort i alla grupper, bland LO-medlemmarna till och med lite större än hos genomsnittet. Också bland partierna är kravet massivt - av s-anhängarna stöds det av närmare fyra femtedelar och hos vänsterpartisterna av två tredjedelar. Skattekunskaperna är bristfälliga hos svenskarna. Bara en av fyra vet hur det egentligen förhåller sig, medan nästan två av tre tror att de betalar betydligt mindre än de faktiskt gör. Samtidigt framgår det av enkäten att svenskarnas uppfattning om vad som är rimlig nivå på skatterna ligger långt under den som de tror är den verkliga. Skillnaden mellan det faktiska skatteuttaget och det som folk tycker är rimligt är således mycket stort. Kontaktperson på SAFtidningen Näringsliv: Jan Ginsburg, tel 08-762 64 89, e-post: jan.ginsburg@saf.se ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/09/09/19990908BIT00520/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/09/09/19990908BIT00520/bit0002.pdf