Svenska folket i Skop-enkät

Svenska folket i Skop-enkät: Tryggheten ökar vid EMU-medlemskap En klar majoritet av svenskarna vill att Sverige går med i EMU och ersätter kronan med euron. De flesta tror också att tryggheten och levnadsstandarden ökar vid ett medlemskap i valutaunionen. Det framgår av en färsk enkät som opinionsinstitutet Skop gjort för SAFtidningen Näringsliv, som presenterar den i veckans nummer. Nästan tre av fem svenskar, 57 procent, vill att Sverige går med i EMU, medan knappt två av fem, 38 procent, inte vill det. Bara 5 procent är osäkra. På frågan om vad effekten av euron blir på den ekonomiska tillväxten, levnadsstandarden, tryggheten och arbetslösheten är det i alla dessa avseenden fler som tror att det blir bättre innanför än utanför EMU. Kontaktperson: Jan Ginsburg, tel: 08-762 64 89, e-post: jan.ginsburg@saf.se Orimligt hårt straff vid momsfel Skattetillägget vid fel i momsredovisningen är mycket stötande, anser regeringens egen småföretagsdelegation. Ändå drar regeringen frågan i långbänk och begraver den i en utredning. Anledningen till kritiken, som kommer från många olika håll, är att skattetilläggens storlek inte står i rimlig proportion till den ekonomiska skada staten åsamkas. Redovisningsfelet innebär ju inte att staten går miste om momsintäkterna, bara att de dras av en månad för tidigt. Statens skada begränsar sig till en tämligen obetydlig ränteförlust. Flera domstolar, bland dem Svea hovrätt, ifrågasätter om skattetillägget inte strider med Europakonventionen om mänskliga rättigheter. Regeringen har nu sent omsider beslutat att frågan ska utredas. Utredningen skulle ha tillsatts före utgången av 1997, men först i april 1998 var regeringen färdig med direktiven. Och så sent som i januari i år tillsattes utredningsmannen. Kontaktperson: Jan Ginsburg, tel: 08-762 64 89, e-post: jan.ginsburg@saf.se Nio av tio förenklingar inte genomförda Regeringens småföretagsdelegation presenterade 77 konkreta förslag till förenklingar för småföretagen. Hittills är bara sju helt genomförda, visar en genomgång som SAF gjort. Hösten 1996 tillsatte regeringen en småföretagsdelegation med deltagare från småföretag, departement och myndigheter. Uppdraget var att identifiera problem och föreslå åtgärder för att ta bort onödiga hinder för småföretag. I juni 1998 var arbetet klart. Då hade delegationen presenterat totalt 77 konkreta förslag till åtgärder. Nio månader senare har bara sju genomförts helt enligt delegationens förslag. Camille Forslund, Keyline Städ och Konsult AB, är en av de företagare som var med i småföretagsdelegationen. Hon är orolig för att många av dess förslag inte kommer att bli genomförda. - Regeringen känner väl till småföretagsdelegationens förslag. De är genomtänkta och väl förankrade hos fack, näringsliv och myndigheter. Ändå dröjer många av åtgärderna. Läs mer i veckans nummer av SAFtidningen Näringsliv. För ytterligare information kontakta Johan Rönn, tel 08-762 61 51 e-post johan.ronn@saf.se Busskonkurrens sparar miljarder Kommunalarbetareförbundet menar att konkurrensutsättningen av busstrafiken har skapat en orimlig prispress som gått ut över bussförarna. Och vänsterpartiet kallar den pågående busstrejken en "logisk och tragisk följd av en omänsklig konkurrensutsättning". Men faktum är att avregleringen av busstrafiken har sparat 2,5 miljarder kronor åt skattebetalarna samtidigt som kvaliteten på tjänsterna ökat. Dessutom visar en rad undersökningar av effekterna av konkurrensutsättning att de anställda fått betydligt bättre arbetsförhållanden när offentlig verksamhet tagits över av privata företag. Bussföretagens marginaler är dock mycket pressade. Avtalen med trafikhuvudmännen gör att företagen inte kan påverka sina intäkter. Det hämmar företagens vilja att utveckla trafiken och ökar fokuseringen på att jaga kostnader, anser såväl Konkurrensverket som Bussarbetsgivarna. Får Kommunal igenom sina krav i den pågående strejken väntar en omstrukturering där de små bussbolagen slås ut, befarar Peter Jeppsson, Bussarbetsgivarnas VD. Läs mer i veckans nummer av SAFtidningen Näringsliv! Vid frågor, kontakta Marcus Lindström, telefon 08 - 762 61 31, e-post marcus.lindstrom@saf.se, eller Jan Ginsburg, telefon 08 - 762 64 89, e-post jan.ginsburg@saf.se. Bostadsbidrag diskriminerar företagare Reglerna för bostadsbidrag missgynnar företagare i förhållande till vanliga löntagare och försvårar små företags möjligheter att expandera. För löntagare avgörs bostadsbidraget av den taxerade inkomsten. Men företagare som gör avsättningar för expansionsmedel tvingas räkna avsättningen som inkomst, vilket gör att bostadsbidraget blir lägre än för löntagare som har precis samma lön. - Enskilda företagare hamnar i strykklass i förhållande till löntagare, det är helt klart, menar Leif Edvardsson, skatteexpert på SAF. Läs mer i veckans nummer av SAFtidningen Näringsliv! Vid frågor, kontakta Marcus Lindström, telefon 08 - 762 61 31, e-post marcus.lindstrom@saf.se, eller Jan Ginsburg, telefon 08 - 762 64 89, e-post jan.ginsburg@saf.se. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/03/04/19990303BIT00430/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/03/04/19990303BIT00430/bit0002.pdf