Svenska folket säger nej till Las

Report this content

Svenska folket säger nej till Las Den som bäst klarar jobbet ska få stanna på arbetsplatsen när företaget tvingas minska personalstyrkan, inte den som har längst anställningstid. Det tycker 62 procent av svenska folket, enligt en opinionsundersökning som Skop har gjort på SAFtidningen Näringslivs uppdrag. I den yngsta åldersgruppen, 18-34 år, anser sju av tio att kompetensen ska vara avgörande. Den enda grupp där majoriteten stödjer den nuvarande principen i lagen om anställningsskydd, sist in-först ut, är LO-medlemmarna, men hela 44 procent av LO-medlemmarna anser att den som bäst klarar jobbet bör ha företräde framför den med längst anställning. Läs mer i veckans nummer av SAFtidningen Näringsliv. För mer information, kontakta SAFtidningen Näringsliv, Jan Ginsburg, telefon 08-762 64 89 eller Marcus Lindström, telefon 08-762 61 31. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/04/15/19990415BIT00010/bit0001.pdf http://www.bit.se/bitonline/1999/04/15/19990415BIT00010/bit0002.doc