• Saga Furs Oyj/

De ekonomiska problemen i Ryssland och den avtagande ekonomiska tillväxten i Kina avspeglade sig på Saga Furs Oyj:s minkförsäljning

Saga Furs Oyj     Börsmeddelande    18.9.2015     kl. 18.00

Minkförsäljningen vid Saga Furs Oyj:s septemberauktion avslutades i dag. Utbuden bestod huvudsakligen av vår- och sommarskinn samt de sämsta skinnen av III-kvalitet. Av de 1,4 miljoner Saga- minkskinn som bjöds ut vid auktionen såldes 73 procent. Största delen av inköpen gick till marknaderna i Hongkong/Kina.

- Den avtagande ekonomiska tillväxten i Kina och den kraftiga nedgången av aktiekurserna har skapat osäkerhet även inom pälshandeln, och därför gjorde kineserna endast selektiva inköp vid auktionen. Som en följd av den ekonomiska och politiska osäkerheten i Ryssland var inköpen till de ryska marknaderna mindre än normalt, säger Saga Furs Oyj:s verkställande direktör Pertti Fallenius.

Saga Furs Oyj:s auktion fortsätter i morgon med försäljning av diverse räv- och finnsjubbskinn.

Tilläggsinformation: Verkställande direktör Pertti Fallenius, tel. 050 512 0334