• Saga Furs Oyj/

Positiv vinstvarning: Räkenskapsperiodens resultat beräknas stiga till minst samma nivå som under föregående räkenskapsperiod

Saga Furs Oyj             Börsmeddelande           13.6.2013          kl 16.10

Saga Furs Oyj:s internationella auktion som ordnades den 6-13.6.2013 var bolagets största juniauktion genom tiderna. Prisnivån vid auktionen som avslutades i dag var högre än beräknat, och värdet på förmedlingsförsäljningen steg till 273 miljoner euro (191 miljoner i juni i fjol).

Värdet på förmedlingsförsäljningen under de auktioner som hittills ordnats under räkenskapsperioden uppgår till 876 miljoner euro (695 miljoner euro under hela föregående räkenskapsperiod). Tack vare ökningen av förmedlingsförsäljningens värde beräknas bolagets resultat förbättras jämfört med tidigare prognoser och stiga till minst samma nivå som under föregående räkenskapsperiod.

- Innevarande räkenskapsperiods auktioner har hittills inbringat hela 477 miljoner euro i exportintäkter till Finland. Exportintäkterna har i praktiken uppstått med inhemska produktionsinsatser, säger Saga Furs Oyj:s verkställande direktör Pertti Fallenius. Dessa intäkter upprätthåller det finska välfärdssamhällets tjänster.

Avvikande från normal praxis bjöd bolaget ut samtliga kvarvarande osålda minkskinn redan vid juniauktionen. På grund av att bolagets räkenskapsperiods avslutningstidpunkt har ändrats kommer nästa septemberauktion, vid vilken endast bjuds ut räv- och finnsjubbskinn, undantagsvis ännu att höra till innevarande räkenskapsperiod.

Vid auktionen bjöds totalt ut 2,7 miljoner mink-, 525 000 räv- och nästan 25 000 finnsjubbskinn. I auktionen deltog 800 kunder från de olika marknadsområdena. Hongkong/Kina var den klart största auktionsköparen. Dessutom gjordes inköp till marknaderna i Västeuropa och Ryssland.

I dag bjöds ut Saga® Scanbrown- och Scanglow- minkskinn vilka såldes till hundra procent till prisnivåer som steg något jämfört med marsauktionen.

Saga Furs Oyj:s sista auktion under räkenskapsperioden som inleddes den 1.9.2012 ordnas den 17–20.9.2013.

Saga Furs Oyj

Tilläggsinformation: Vice verkställande direktör Juha Huttunen, tel. 050 5120 326