Rävpriserna så gott som oförändrade vid Saga Furs’ rävauktion

Saga Furs Oyj, börsmeddelande 11.6.2019 kl. 18.35

Saga Furs rävauktion i juni avslutades i dag med försäljning av ett utbud på 500 000 blårävskinn. Prisnivån på blårävskinnen förblev så gott som oförändrad jämfört med nivån vid marsauktionen, och utbudet såldes till 90 procent. Prisnivån påverkades bl.a. av att Kinas valuta har försvagats något. Utbudet på 50 000 Blue Shadow-rävskinn såldes till 100 procent till stabila prisnivåer. Även prisnivån på måndagens utbud av Blue Frost- skinn var så gott som oförändrad, och 90 procent av skinnen såldes. Medelpriset på alla sålda rävskinn var ca 68 euro.

”Över 450 köpare från samtliga marknadsområden deltog i auktionen. Kunderna från huvudmarknadsområdet Kina var speciellt aktiva. Även Sydkorea, Turkiet, Ryssland och den europeiska modeindustrin köpte betydande mängder rävskinn. Den stabila prisnivån torde bidra till att finska blårävskinn används i inkommande vinters kollektioner i Kina”, säger verkställande direktör Pertti Fallenius.

Saga Furs’ auktion fortsätter i morgon 12.6 med försäljning av minkskinn. Minkauktionen fortsätter över veckoslutet och avslutas måndagen den 17.6, och totalt bjuds ut ett mångsidigt urval på ca 4 miljoner minkskinn. Bolaget publicerar ett börsmeddelande över hela auktionen måndagen den 17.6.2019.

Tilläggsinformation:
Informationschef Tytti Kotipelto, epost tytti.kotipelto@sagafurs.com, puh. 040 511 5172

www.sagafurs.com