ÅRSSTÄMMA I AB SAGAX

Vid AB Sagax årsstämma den 5 maj 2011 fastställdes styrelsens förslag till vinstdisposition. Årsstämman fastställde även styrelsens förslag till utdelning med 3,00 kronor per stamaktie samt 2,00 kronor per preferensaktie för räkenskapsåret 2010 med utbetalning kvartalsvis om 0,50 kronor per preferensaktie. Som avstämningsdag för utdelning på stamaktier föreslår styrelsen den 10 maj 2011. Som avstämningsdagar för utdelningen på preferensaktier föreslår styrelsen torsdagen den 30 juni 2011, fredagen den 30 september 2011, fredagen den 30 december 2011 och fredagen den 30 mars 2012. Utdelning beräknas kunna utbetalas genom Euroclears försorg den tredje vardagen närmast följande respektive avstämningsdag.

Årsstämman beslutade att antalet styrelseledamöter ska uppgå till sju för tiden intill nästa årsstämma. Årsstämman beslutade även om omval av styrelseledamöterna Göran E. Larsson, Filip Engelbert, David Mindus, Staffan Salén, Johan Thorell, Johan Cederlund och Ulrika Werdelin. Göran E. Larsson utsågs till styrelsens ordförande. Årsstämman beslutade att arvoden ska utgå med 275 000 kronor till styrelseordföranden och med 165 000 kronor till envar av de övriga av stämman valda styrelseledamöterna som ej är anställda i bolaget. I arvodet ingår ersättning för utskottsarbete. Beslutet var i enlighet med valberedningens förslag. I enlighet med valberedningens förslag beslutade stämman även om inrättande av en valberedning inför årsstämman 2012.

Årsstämman beslutade om bemyndigande för styrelsen att inom ramen för gällande bolagsordning, med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, vid ett eller flera tillfällen intill nästkommande årsstämma, fatta beslut om ökning av bolagets aktiekapital genom nyemission av stamaktier, preferensaktier och/eller teckningsoptioner i bolaget. Det totala antalet aktier som omfattas av sådana nyemissioner får motsvara sammanlagt högst tio procent av röstetalet i bolaget, baserat på det sammanlagda röstetalet i bolaget vid tidpunkten för årsstämman 2011. Beslutet var i enlighet med styrelsens förslag.

Årsstämman beslutade om bemyndigande för styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen intill nästkommande årsstämma, fatta beslut om förvärv av sammanlagt så många stamaktier, preferensaktier och/eller teckningsoptioner att bolagets innehav vid var tid inte överstiger en tiondel av samtliga aktier i bolaget. Förvärv av egna aktier ska ske på NASDAQ OMX Stockholm. Stämman fattade även beslut om bemyndigande för styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen intill nästa årsstämma fatta beslut om överlåtelse, med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, av hela eller delar av bolagets innehav av egna stamaktier, preferensaktier och/eller teckningsoptioner som likvid vid förvärv av fastigheter eller fastighetsbolag. Besluten var i enlighet med styrelsens förslag.

Årsstämman beslutade om att ändra bolagsordningen så att bestämmelser i denna försvann vilka relaterade till passerade tidpunkter, bolagsordningen anpassades till förändringar i aktiebolagslagen samt att redaktionella förändringar genomfördes. Beslutet var i enlighet med styrelsens förslag.

Årsstämman beslutade om incitamentsprogram 2011/2014 genom emission av högst 100 000 teckningsoptioner med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt. Varje teckningsoption ger rätt att teckna en stamaktie i Sagax. Ökningen av Sagax aktiekapital kommer vid full nyteckning med stöd av samtliga optionsrätter att bli högst 500 000 kronor motsvarande en utspädning om ca 0,75 procent av det totala antalet stamaktier i Sagax. Incitamentsprogrammet riktar sig till samtliga Sagax anställda med undantag för verkställande direktören som ej ska erbjudas möjlighet att delta. Beslutet var i enlighet med styrelsens förslag.

Årsstämman beslutade även om riktlinjer för ersättning till bolagets ledande befattningshavare. Besluten var i enlighet med styrelsens förslag.

AB Sagax är ett fastighetsbolag med affärsidé att investera i kommersiella fastigheter främst inom segmentet lager och lätt industri. Sagax fastighetsinnehav uppgick per 31 mars 2011 till 1 130 000 kvadratmeter fördelat på 133 fastigheter. AB Sagax (publ) är noterat på NASDAQ OMX Stockholm, Mid Cap (symbol SAGA och SAGA PREF). Mer information finns på www.sagax.se.

Informationen är sådan som AB Sagax (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lag om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 5 maj 2011 kl. 18.45.