ÅRSSTÄMMA I SAGAX

Vid AB Sagax årsstämma den 6 maj 2009 fastställdes styrelsens förslag till vinstdisposition. Årsstämman fastställde även styrelsens förslag till utdelning, 2,00 kronor per preferensaktie. Måndagen den 11 maj fastställdes som avstämningsdag för utdelningen. Resterande vinstmedel avsattes till konsolideringsfond samt balanserades i ny räkning.

Stämman beslutade om omval av styrelseledamöterna Göran E Larsson, Staffan Salén, Johan Thorell, Filip Engelbert och VD David Mindus. Till styrelseordförande utsågs Göran E Larsson.

I enlighet med valberedningens förslag beslutade stämman om inrättande av en valberedning inför årsstämman 2010.

Stämman beslutade om bemyndigande för styrelsen att, med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, vid ett eller flera tillfällen intill nästkommande årsstämma, fatta beslut om ökning av Sagax aktiekapital genom nyemission av stamaktier, preferensaktier eller teckningsoptioner i bolaget. Det totala antalet aktier som omfattas av sådana nyemissioner får motsvara högst tio procent av röstetalet i bolaget, baserat på det sammanlagda röstetalet i bolaget vid tidpunkten för årsstämman 2009. Beslutet var i enlighet med styrelsens förslag.

Stämman beslutade om bemyndigande för styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen intill nästkommande årsstämma, fatta beslut om förvärv av sammanlagt så många stamaktier eller preferensaktier att bolagets innehav vid var tid inte överstiger en tiondel av samtliga aktier i bolaget. Förvärv skall ske på Nasdaq OMX Stockholm. Stämman fattade även beslut om bemyndigande för styrelsen att intill nästkommande årsstämma fatta beslut om avyttring av hela eller delar av bolagets innehav av egna stamaktier eller preferensaktier som likvid vid förvärv av fastigheter eller fastighetsbolag. Beslutet var i enlighet med styrelsens förslag.

Stämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag att ändra bolagsordningen så att

- aktiekapitalet skall utgöra lägst 100 miljoner kronor och högst 400 miljoner kronor,
- kallelse till bolagsstämma skall ske genom annonsering i Post- och Inrikes Tidningar samt på bolagets webbplats. Att kallelse har skett skall annonseras i Svenska Dagbladet,
- krav på biträde av två tredjedelar på årsstämman företrädda preferensaktier utgår vid beslut om utgivande av teckningsoptioner,

Stämman beslutade om riktlinjer för ersättning till bolagets ledande befattningshavare. Beslutet var i enlighet med styrelsens förslag.