BETYDANDE INTRESSE FÖR SAGAX NYEMISSION AV PREFERENSAKTIER

- Den 15 februari offentliggjorde Sagax en företrädesrättsemission av preferensaktier om 272 Mkr med en övertilldelningsoption om upp till 100 Mkr. - Sagax har erhållit teckningsförbindelser överstigande 220 Mkr före teckningsperiodens inledande. - Handel i teckningsrätterna pågår 12 till 23 mars. Teckning kan ske 12 till 26 mars.

Sagax offentliggjorde den 15 februari 2010 att styrelsen fattat beslut om en företrädesrättsemission av preferensaktier om upp till 272 miljoner kronor med en övertilldelningsoption i form av en riktad preferensaktieemission om upp till 100 miljoner kronor. (Se pressmeddelande av den 15 februari för kompletterande information). Styrelsens beslut godkändes av extra bolagsstämma den 3 mars 2010. Sagax har före teckningsperiodens inledande vederlagsfritt erhållit teckningsförbindelser överstigande 220 miljoner kronor. Teckningsförbindelserna motsvarar drygt 80 % av företrädesrättsemissionen. Intresset för nyemissionen bedöms således vara betydande. Teckningsrätter i företrädesemissionen kommer att tilldelas aktieägare som idag, den 10 mars 2010, är registrerade i aktieboken. Handel med teckningsrätter kommer att ske under perioden 12 mars till och med den 23 mars 2010. Innehav av tre (3) teckningsrätter medför rätt att teckna en (1) ny preferensaktie för 25 kronor per aktie. Teckning skall ske under perioden 12 mars till och med den 26 mars 2010. Teckningsrätter som inte utnyttjas eller avyttras kommer att förfalla utan värde vid teckningsperiodens utgång. Kort om Sagax preferensaktie Sagax har sedan 2006 två aktieslag, stamaktier och preferensaktier. Enligt Sagax bolagsordning medför preferensaktierna företrädesrätt framför stamaktierna till en årlig utdelning om 2,00 kronor per preferensaktie. Givet teckningskursen om 25 kronor uppgår den årliga utdelningen till 8 %. Utbetalning av utdelningen sker kvartalsvis med 0,50 kronor per aktie. Avstämningsdagar för utbetalningarna är sista vardagen i mars, juni, september respektive december månad. Varje preferensaktie ger rätt till en tiondels röst vid bolagsstämma. Preferensaktien är noterad på NASDAQ OMX Stockholm. För ytterligare information För fullständig tidsplan samt villkor och anvisningar för teckning av preferensaktier hänvisas till prospektet som offentliggörs senare idag. Prospektet kommer bland annat att finnas tillgängligt på Sagax hemsida (www.sagax.se).