DELÅRSRAPPORT JANUARI-SEPTEMBER 2022

JANUARI – SEPTEMBER 2022

• Hyresintäkterna ökade med 19 % till 2 725 miljoner kronor (2 294 miljoner kronor motsvarande period föregående år).
  • Förvaltningsresultatet ökade med 21 % till 2 530 (2 096) miljoner kronor.
  • Förvaltningsresultat per A- och B-aktie ökade med 23 % till 7,35 (5,97) kronor efter utspädning.
  • Omvärdering av fastigheter påverkade resultatet med 3 521 (3 820) miljoner kronor.
  • Omvärdering av finansiella instrument påverkade resultatet med –2 615 (863) miljoner kronor.
  • Periodens resultat efter skatt uppgick till 2 445 (5 913) miljoner kronor.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten före förändring av rörelsekapital uppgick till 2 302 (1 776) miljoner kronor motsvarande 6,64 (4,99) kronor per A- och B-aktie efter utspädning.
  • Periodens fastighetsinvesteringar uppgick till 3 419 (3 419) miljoner kronor netto.

TREDJE KVARTALET 2022

• Hyresintäkterna ökade med 19 % till 938 miljoner kronor (788 miljoner kronor motsvarande period föregående år).
  • Förvaltningsresultatet ökade med 24 % till 910 (732) miljoner kronor.
  • Förvaltningsresultat per A- och B-aktie ökade med 26 % till 2,66 (2,11) kronor efter utspädning.
  • Omvärdering av fastigheter påverkade resultatet med 408 (1 067) miljoner kronor.
  • Omvärdering av finansiella instrument påverkade resultatet med –421 (112) miljoner kronor.
  • Kvartalets resultat efter skatt uppgick till 702 (1 610) miljoner kronor.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten före förändring av rörelsekapital uppgick till 659 (527) miljoner kronor motsvarande 1,87 (1,46) kronor per A- och B-aktie efter utspädning.
  • Kvartalets fastighetsinvesteringar uppgick till 841 (1 220) miljoner kronor netto varav 651 (1 051) miljoner kronor avsåg förvärv.

OFÖRÄNDRAD PROGNOS FÖR 2022

För 2022 beräknas förvaltningsresultatet, det vill säga resultatet före omvärderingar och skatt, med nuvarande fastighetsbestånd, tillkännagivna förvärv och försäljningar samt vid nuvarande valutakurser uppgå till 3 300 miljoner kronor. Prognosen tillkännagavs vid avlämnande av delårsrapport för januari – juni 2022.

För ytterligare information, vänligen kontakta VD David Mindus på telefon 08  545 83 540.

AB Sagax är ett fastighetsbolag med affärsidé att investera i kommersiella fastigheter främst inom segmentet lager och lätt industri. Sagax fastighetsinnehav per 30 september 2022 uppgick till 4 036 000 kvadratmeter fördelat på 782 fastigheter. AB Sagax (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm, Large Cap. Mer information finns på www.sagax.se.

Informationen är sådan som AB Sagax (publ) ska offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades för offentliggörande den 27 september 2022, klockan 17.00, CEST.