Sagax - Genomför riktad nyemission av preferensaktier

Sagax har beslutat att öka bolagets egna kapital med 105 miljoner kronor genom en riktad emission av preferensaktier. Emissionen görs mot bakgrund av att Sagax ser fortsatt goda investeringsmöjligheter inom sitt marknadssegment, lager- och industrifastigheter.

Sagax ökar kapitalbasen med 105 320 000 kr före emissionskostnader genom en riktad nyemission av 4 000 000 preferensaktier. Emissionskursen uppgår till 26,33 kr/aktie. Preferensaktierna har tecknats av institutionella och privata investerare. Den aktuella kapitalökningen sker inför en fortsatt expansion där det tillförda riskbärande kapitalet kan användas som eget kapital i kommande förvärv.

Sagax preferensaktie ger en fastställd årlig utdelning om 2,00 kr/aktie. Emissionskursen om 26,33 kr motsvarar 8% årlig utdelning. Preferensaktien handlas på Stockholmsbörsens First North.

Intresset för emissionen var stort. Bolaget beslöt därför att utöka det ursprungliga erbjudandet om 3 000 000 till totalt 4 000 000 preferensaktier. Även det utökade erbjudandet övertecknades.

Emissionsbeslutet fattades med stöd av bemyndigande från årsstämman år 2006. Efter nyemissionen uppgår antalet preferensaktier till 11 595 841 stycken. Aktiekapitalet stiger med 20 000 000 till 117 563 315 kr fördelat på 11 916 822 stamaktier och 11 595 841 preferensaktier. Sagax börsvärde, beräknat på de senaste stängningskurserna, uppgår till 1,2 miljarder kronor efter emissionen.

Remium har varit rådgivare till Sagax i samband med emissionen.

- Sedan den nyemission som beslutades för ungefär ett år sedan har Sagax expanderat sin fastighetsportfölj med 900 miljoner kronor. Detta motsvarar nästan en 50 procentig expansion. Vi tycker investeringsmarknaden är fortsatt attraktiv inom Sagax segment, lager- och industrifastigheter.

- Emissionen ger ett betydande kapitaltillskott till en begränsad kostnad, eller 105 miljoner kronor i riskbärande kapital mot 8 miljoner kronor i årlig utdelning. Att successivt öka bolagets egna kapital allteftersom Sagax växer är optimalt eftersom vi undviker att bli över- eller underkapitaliserade. Både tillväxt och hög avkastning på aktieägarnas kapital kan på detta sätt upprätthållas utan att den finansiella risken skruvas upp. Preferensaktier är ett attraktivt komplement för en verksamhet som vår som genererar ett stabilt löpande kassaflöde, säger David Mindus, VD för Sagax.