SAGAX AVSER ATT GENOMFÖRA EMISSION AV PREFERENSAKTIER

• Sagax avser att öka koncernens egna kapital med cirka 270 Mkr.
  • Kapitalökningen avses genomföras genom emission av preferensaktier till institutionella investerare och allmänheten i Sverige.
  • Det tillförda egna kapitalet kommer att användas för att delfinansiera förvärv inom Sagax marknadssegment, fastigheter för lager och lätt industri.
  • Extra bolagsstämma den 12 december 2012 för att besluta om utdelning på eventuellt tillkommande preferensaktier.

Bakgrund

Differensen mellan den direktavkastning som kan erhållas vid investeringar i Sagax fastighetssegment och den riskfria räntan befinner sig för närvarande på historiskt höga nivåer. Samtidigt medför bankernas återhållsamma kreditgivning att en stark finansiell ställning, och därmed hög sannolikhet att kunna genomföra överenskomna transaktioner, värderas högt av potentiella säljare av fastigheter. Sagax bedömer att bolaget har goda förutsättningar att genomföra kompletteringsförvärv till attraktiva villkor vilka kan öka bolagets förvaltningsresultat och kassaflöde. För att kunna tillvarata dessa investeringsmöjligheter utan att försvaga bolagets finansiella ställning avser Sagax genomföra en nyemission av preferensaktier.

Emissionsprocess

Mot ovanstående bakgrund har Sagax anlitat Carnegie Investment Bank som finansiell rådgivare för att genomföra en nyemission av preferensaktier om cirka 270 miljoner kronor riktad till institutionella investerare och allmänheten i Sverige. Bedöms rätt förutsättningar föreligga kommer Sagax styrelse att fatta beslut om emission av preferensaktier med stöd av bemyndigande från årsstämman av den 4 maj 2012. Emissionskurs och villkor i övrigt kommer att meddelas omkring den 30 november.

Extra bolagsstämma

Sagax preferensaktier berättigar till utbetalning av utdelning vid varje kvartalsskifte. Utdelningsbeslutet fattat vid årsstämman den 4 maj 2012 omfattar endast de preferensaktier vilka var utgivna vid tidpunkten för årsstämman. I syfte att även tillkommande preferensaktier, som kan komma att emitteras med stöd av årsstämmans bemyndigande, skall berättiga till utdelning under tiden intill nästa årsstämma har Sagax styrelse beslutat om att kalla till extra bolagsstämma för att besluta om sådan utdelning. Den extra bolagsstämman kommer att äga rum den 12 december 2012. Kallelse till den extra bolagsstämman offentliggörs idag och kommer att finnas tillgänglig på www.sagax.se, se vidare separat pressmeddelande.

Kommentar av David Mindus, verkställande direktör, Sagax:

”Till följd av det låga ränteläget i kombination med att tillgången på bankfinansiering är dämpad tror vi att Sagax kan få en hög riskpremie i nya förvärv. En emission av preferensaktier, som sedan 2006 utgör ett viktigt komplement till Sagax övriga finansiering, kommer att bidra till att Sagax kan genomföra dessa utan ökad finansiell risk.”

För ytterligare information, vänligen kontakta VD David Mindus på telefon 08 - 545 83 540.

AB Sagax är ett fastighetsbolag med affärsidé att investera i kommersiella fastigheter främst inom segmentet lager och lätt industri. Sagax fastighetsinnehav uppgick per 30 september 2012 till 1 162 000 kvadratmeter fördelat på 135 fastigheter. AB Sagax (publ) är noterat på NASDAQ OMX Stockholm, Mid Cap (symbol SAGA och SAGA PREF). Mer information finns på www.sagax.se.

Informationen är sådan som AB Sagax (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lag om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 20 november 2012 kl. 10.00.