SAGAX AVYTTRAR FYRA FASTIGHETER FÖR SAMMANLAGT 113 MKR

Sagax avyttrar fastigheterna Veddesta 2:33 och Veddesta 2:7 till Järfälla kommun. Sagax förvärvade fastigheterna under 2009. Som tidigare meddelats har Järfälla kommun därefter beslutat att utöva sin förköpsrätt enligt förköpslagen. Sagax har bestridit rätten till förköpet och ärendet har slutligen behandlats av Regeringen som beslutat att ge Järfälla kommun tillstånd att förvärva fastigheterna med stöd av förköpslagen.

Kommunen kommer att ersätta Sagax med ett belopp motsvarande Sagax anskaffningskostnad om 63,5 Mkr jämte ränta. Frånträde sker den 13 januari 2012.

Sagax har i två separata transaktioner även avyttrat Vattenormen 2 i Luleå och Glaskronan 1 i Linköping för en sammanlagd köpeskilling om 49,5 miljoner kronor. Fastigheterna utgör Sagax enda innehav på respektive ort. Försäljningarna medför en marginell resultateffekt för Sagax. Avseende Glaskronan 1 har Sagax möjlighet till en tilläggsköpeskilling beroende på utfallet vid en framtida exploatering av fastigheten.

För ytterligare information, vänligen kontakta David Mindus på telefon 08 - 545 83 540.

AB Sagax är ett fastighetsbolag med affärsidé att investera i kommersiella fastigheter främst inom segmentet lager och lätt industri. Sagax fastighetsinnehav uppgick per 30 september 2011 till 1 176 000 kvadratmeter fördelat på 140 fastigheter. AB Sagax (publ) är noterat på NASDAQ OMX Stockholm, Mid Cap (symbol SAGA och SAGA PREF). Mer information finns på www.sagax.se.

Informationen är sådan som AB Sagax (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lag om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 22 december 2011 kl. 16.00.