• Sagax/

SAGAX ERHÅLLER RATING OM ”Ba1” MED ”POSITIVE OUTLOOK” AV MOODY´S OCH UNDERSÖKER FÖRUTSÄTTNINGARNA FÖR EN OBLIGATIONS­EMISSION

Sagax påbörjade under hösten 2016 arbetet med att stärka koncernens kreditprofil i syfte att uppfylla kriterierna för Investment Grade. I september 2016 genomförde Sagax en nyemission av ett nytt aktieslag (D-aktier), i juni 2017 inlöstes 71 % av koncernens preferensaktier och i augusti 2017 fastställdes nya finansiella mål inkluderandes bland annat sänkt belåningsgrad. Som ett nästa steg i detta arbete ansökte bolaget om en officiell rating. Moody´s Investors Service har åsatt Sagax en rating om ”Ba1” med så kallad ”positive outlook”. Den åsatta ratingen understiger Investment Grade (Baa3) med 1 steg.

Sagax har givit Nordea och SEB i uppdrag att arrangera möten med obligationsinvesterare i syfte att utvärdera förutsättningarna för en emission icke säkerställda obligationer.

Kommentar av David Mindus, verkställande direktör, Sagax:

- "En så kallad Investment Grade-rating beräknas medföra såväl lägre kapitalkostnader som minskad refinansieringsrisk. Att Sagax erhåller ett inledande kreditbetyg om Ba1 med positiva utsikter visar att arbetet med att stärka bolagets kreditprofil gett resultat”.

AB Sagax är ett fastighetsbolag med affärsidé att investera i kommersiella fastigheter främst inom segmentet lager och lätt industri. Sagax fastighetsinnehav uppgick den 30 juni 2017 till 2 399 000 kvadratmeter fördelat på 479 fastigheter. AB Sagax (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm, Large Cap. Mer information finns på www.sagax.se.

Denna information är sådan information som AB Sagax (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg för offentliggörande den 24 augusti 2017 kl. 08.00.