SAGAX FÖRESLÅR UTDELNING OM 0,65 SEK PÅ STAMAKTIER AV SERIE A OCH B

Ett av de långsiktiga mål som fastställts för AB Sagax (”Sagax”) är att utdelningen ska uppgå till cirka en tredjedel av förvaltningsresultatet. Utdelningsmålet speglar Sagax stabila intjäning och kapitalstruktur.

Sagax styrelse justerade den 14 april 2020 sitt ursprungliga förslag avseende utdelning på stamaktier av serie A och B från 1,30 kronor till 0,65 kronor som en försiktighetsåtgärd till följd av den osäkerhet som COVID-19 medförde. Mot bakgrund av att COVID-19 har haft en begränsad påverkan på Sagax verksamhet har styrelsen beslutat att föreslå en kompletterande utdelning om 0,65 kronor per stamaktie av serie A och B. En extra bolagsstämma föreslås hållas den 10 november 2020 för att fatta erforderliga beslut (kallelse kommer att skickas ut i ett separat pressmeddelande).

Den kompletterande utdelningen påverkar inte den av årsstämman beslutade utdelningen om 2,00 kronor per stamaktie av serie D och per preferensaktie.

AB Sagax är ett fastighetsbolag med affärsidé att investera i kommersiella fastigheter främst inom segmentet lager och lätt industri. Sagax fastighetsinnehav uppgick den 30 juni 2020 till 3 321 000 kvadratmeter fördelat på 657 fastigheter. AB Sagax (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm, Large Cap. Mer information finns på www.sagax.se.

Informationen är sådan som AB Sagax (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s Marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 9 oktober 2020 kl. 14:00 (CEST).