SAGAX FÖRVÄRVAR FASTIGHET FÖR 230 MILJONER KRONOR

Sagax har idag avtalat om att förvärva en fastighet i Esbo utanför centrala Helsingfors. Sagax anskaffningskostnad uppgår till 27,3 miljoner euro motsvarande cirka 230 miljoner kronor.

Fastigheten som ligger 20 minuters bilfärd från såväl centrala Helsingfors som Helsingfors flygplats omfattar 50 000 kvadratmeter friköpt markarea och 16 000 kvadratmeter uthyrningsbar area. Lokalerna håller mycket hög standard.

Fastigheten förvärvas fullt uthyrd på ett långt hyresavtal till Nokia Siemens Networks och används för forskning och utveckling. Hyresgästen är världsledande inom mobilt bredband med verksamhet i 20 länder och hade en nettoomsättning om 13,4 miljarder euro under föregående år.

Tillträde kommer att ske under andra kvartalet.

Kommentar av David Mindus, verkställande direktör, Sagax:

”Fastigheten kompletterar Sagax befintliga portfölj väl. Investeringen kommer att bidra till Sagax förvaltningsresultat och löpande kassaflöde.”

För ytterligare information, vänligen kontakta VD David Mindus på telefon 08 - 545 83 540.

AB Sagax
är ett fastighetsbolag med affärsidé att investera i kommersiella fastigheter främst inom segmentet lager och lätt industri. Sagax fastighetsinnehav uppgick per 31 mars 2013 till 1 218 000 kvadratmeter fördelat på 134 fastigheter. AB Sagax (publ) är noterat på NASDAQ OMX Stockholm, Mid Cap. Mer information finns på www.sagax.se.

Informationen är sådan som AB Sagax (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lag om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 20 maj 2013 kl.14.00.